2005-01-05 Filmen bij kaarslicht


De eerste avond van 2005 gingen we er meteen tegenaan. Na dat we de beste wensen voor een nieuw (video-) jaar uitwisselden, opende de voorzitter de avond met een voor hem zeer korte speech. We weten, volgens hem, allemaal wat er het afgelopen jaar geweest is en wat er van ons in het nieuwe jaar van ons in clubverband verwacht wordt. We hadden ons in een stijlvol pak gestoken, om ( volgens het programma, dat staat vermeld in ons clubblad "IN BEELD"), bij de sfeervol gedekte tafels onder de kerstboom kaarsen te gaan filmen...

kaarslicht1

Helaas de kerstboom en de gedekte tafels waren reeds opgeruimd, maar de kaarsen waren er niet minder

sfeervol om. Ben had een draaiende "pingel" meegenomen, die niet pingelde. (Als je begrijpt wat ik bedoel..) Het was een verticale windmolen, die aangedreven werd door de opstijgende warmte van de er onder staande kaarsen. Het molenrad dreef een heuse minidraaimolen aan. 






Ben vertelde ons bij stemmig kaarslicht, hoe het avondprogramma is opgebouwd.

1. Hij toont enkele opnamen en geeft toelichting.

2. Een belichtingsdemo door Gerrit

3. De opdracht van Ben: 

a. Film de "Pingel" en probeer de optimale sfeer te bereiken. Maak closeups

b. Film een gezicht bij kaarslicht

c. Maak een totaalopname van de zaal, met of zonder lamp.


Eerst liet hij een aantal shots zien van de kaarsjesavond in de Dorpsstraat in Zoetermeer. Hij lichtte de beelden toe met commentaar, waaruit alle mogelijke en onmogelijkheden en problemen van het filmen bij kaarslicht aan de orde kwamen. Aldus gewaarschuwd, moesten wij het in de zaal ook proberen.


kaarslicht gerrit

Demonstratie van Gerrit Een opstelling met camera, waarbij een regelbare lamp, die van niets naar maximaal werd gedraaid, terwijl de camera achtereenvolgens een zwart-wit en een kleurentestkaart opnam. De belichting werd zo geregeld, dat in de min. stand de "sneeuw"of ruis uit het beeld weg was en de afscheiding tussen de verschillende vlakken net nog of nog net niet zichtbaar waren. Bij deze stand wed met een Luxmeter de luxwaarde bepaald.









bert

kleurenkaart










Vervolgens dezelfde tests, maar dan met de belichting optimaal, zodat een sprankelend beeld ontstond met goede kleurscheiding. Het beeld was direct zichtbaar op de TV.

Zo probeerden we 3 camera's uit, de prijzige Sony 2000, een JVC, en een "goedkope" Sony digital 8. 

Daarbij werden de volgende resultaten gemeten:

screenshot_01

Uit deze proef blijkt, dat het filmen in donker zonder extra middelen met een 1_CCD camera geen ruisvrije sprankelende beelden kan opleveren. De 3_CCD van Sony is hier heer en meester.

Dit was een heel verhaal, voor een korte test, maar nu begon het eigenlijke werk.

De pingel, Eddy, de zaal en zelfs de Dorpsstraat met Oude Kerk werden in alle mogelijke standen gefilmd. Ook Piet fungeerde als figurant achter een raam met van buiten vallend licht. Daarna werden de resultaten bekeken en vergeleken, terwijl de diafragmawaarden werden vermeld bij bepaalde belichting.

Joop van de Salentein vertoonde vervolgens zijn laatste film op de club: De aankomst van de Queen Mary 2 in de Nieuwe waterweg. Door verhuizing naar Zwolle hebben we afscheid genomen van Joop als lid van onze club.

Om net even voor half elf was het programma afgelopen, een perfecte timing voor een geslaagde leerzame avond.


 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt