2005-04-13 Mat Gerritsen op bezoek


Volgens het programma zouden we “Filmen op de club” o.l.v. Ben Brinkel.

Er zou deze avond ‘iets leuks’ gedemonstreerd worden dat gefilmd zou kunnen worden. Helaas vond Ben niets leuks of was de voorbereiding te kort. Als vervangend programma werd Mat Gerritsen van het Toverlint bereid gevonden voor ons een avond te verzorgen.


mat gerritsen

Omdat het maken van een programma voor een avond veel tijd en energie kost en je na het presenteren er niets meer mee doet, werd een idee geopperd, deze programma's uit te wisselen in de regio. Zodoende bracht Mat Gerritsen van "Het Toverlint" uit Gouda ons een bezoek.

Op zeer geanimeerde wijze toonde hij ons een aantal één minuut films, die in een bepaalde volgorde waren gerangschikt. Deze films waren indertijd door de BSA verzameld, omdat men graag films wilde bespreken, zonder dat mensen gepikeerd zouden raken door opmerkingen over "hun"film.




De goede één minuut films hebben alle aspecten in zich van een grote film, zodat deze een dankbaar object

zijn om te analyseren. Mat had de films gerangschikt naar de onderwerpen die de BSA indertijd in een folder 10 slagen analyse had verwerkt.

Hierin kwamen aanbod:

Camerawerk: standpunt hoog, laag , stil , bewegen. 

Voorbeeldfilms: "De Val" uit en "Schrik" uit Noord-Holland Het blijkt dat films met 25 à 30 shots per minuut de films boeiend maken als ze op een vanzelfsprekende manier gemonteerd worden.

" Effe een tukkie doen", een film van Bram de Korte, ondanks weinig camerastandpunten, eenvoudige montage en weinig fantasie, een leuke film.

Geluid: te beoordelen op goede montage en toepasselijkheid. 

Voorbeeldfilms: "Citroenen zijn zuur", waarin een inbreekster een schilderij, waarop een stilleven met citroenen, uit een lijst snijdt. Vervolgens rolt ze het op en er valt een citroen uit, die de infraroodstraal van het alarm onderbreekt, waardoor dit afgaat. Hier waren ongeveer 26 shots op goede manier gebruikt Bij het maken van zo'n één minuut film, blijkt dat een shot korter dan 2 sec. moeilijk is, voor een close-up 1 sec wordt gebruikt en voor een handeling 3 seconden min of meer standaard is geworden.

De tweede film voor het geluid meegenomen, was de animatiefilm "Help" van Jan van Weezenberg. Hierbij was het geluid bewust monotoon, rustig gehouden, terwijl de beelden van treinen vliegtuigen en auto's die rook produceerden, veel dynamischer waren. Het slot was een man die "Help" riep, rook in en uitademde en vervolgens in een geraamte veranderde.

Films met locatie als onderwerp

Locatie: C en A, film van Bram de Korte. Een man die aan kostuums frunnikt, wordt door een detective gevolgd in de winkel en tenslotte meegenomen naar een kantoortje waar het bewijs van zijn diefstal getoond wordt. Hij komt n.l. door de draaideur binnen met slechts een zwembroek aan.

2e locatie: Het ziekenhuis in Gouda, waar een arts een mevrouw Leeflang vraagt, waarom zij niet wat eerder was gekomen. De camera draait naar de vrouw, die een geraamte blijkt te zijn (film Bram de Korte).

3e locatie: De film "Abfahrt 10:10", speelt zich af op een perron met een trein.

Een vrouw probeert uit te stappen, het lukt maar niet, de conducteur komt er aan duwt de vrouw weer naar binnen, geeft het vertreksein en de trein vertrekt.

Casting: Het zoeken van de juiste personages. Dit moeten geloofwaardige types zijn. Hiervoor had Mat de volgende films uitgekozen:

"Schrik" een vrouw stapt uit een auto en neemt uitvoerig afscheid van een man, die vervolgens bij zijn huis aankomt, waar zijn vrouw hem al staat op te wachten. "Waar bleef je toch?" Ze vertrekken snel en onderweg ziet de man tot zijn schrik een schoen voorin op de grond. Hij leidt zijn vrouw af en gooit de schoen naar buiten. Bij aankomst mist de vrouw haar schoen.

"De Uitrusting" met Nel Timmermans, een natuurtalent.

Licht: Hoe is de be- en verlichting van de film?

"Niet voor de poes", een film waarin een kater en een konijn een rol spelen "Toekomst", een film die ons een toekomstbeeld schetst, dat je allerleizaken per betaal automaat kan open, zoals een huis, een vrouw, 5 tassen.

Tot schrik van de hoofdpersoon blijkt dat de camera ziet dat ze al 5 tassen heeft, waarna de rekening wordt geblokkeerd.

Montage: Spaarzame toepasselijke effecten vloeiende overgangen. 

Films: "De kus", een film met een slangenbezweerder die een slang moet kussen, waarna de slang in een slangenbezweerster verandert (morphing), vervolgens verandert (weer morphing) de slangen bezweerder in een slang.

"Duell", een auto en een fietser racen van stoplicht naar stoplicht. De fietser haalt de auto steeds in en leunt dan op de auto. Tenslotte komt de fietser ten val, omdat de auto volgas achteruit rijdt en de man zijn steuntje mist. De film had ongeveer 36 scènes terwijl je het idee had dat het een doorlopende film was.

"Die zie je niet vaak". Een film met mooie koppen, heel goede belichting, maar zwak verhaal over een man die tijdens een kaartspel "slaap-" zand over de kaarters strooit en zich vervolgens al lachend met het geld in de slaapmuts (Klaas Vaak?) uit de voeten maakt.

Regie: Heeft de regisseur nu een goede invloed uitgeoefend in de volgende films?

"De afrekening", deze film begint in een café met mensen aan de bar, een dronken man gaat naar buiten en wordt door rechercheurs in de boeien geslagen als hij per auto wil vertrekken. Voor straf, omdat hij onder invloed wil gaan rijden, wordt hij in een vat gestopt en plat geperst.

"Op het nippertje". Een film van Mat Gerritsen: Een man op een racefiets krijgt een telefoontje, dat hij meteen naar het zieken huis moet omdat een bevalling is begonnen. In het ziekenhuis wordt daarna een baby geboren en gaat de camera naar de voeten van de dokter, die racefietsschoenen aan heeft.

De clou wordt door de meeste mensen niet begrepen. De bedoeling was dat je dacht dat de man in de groene jas de vader van de boreling was en dat je na het zien van de schoenen begreep dit de dokter was. Dit kwam niet uit de verf (camera). Dit kan een fout van de regie zijn, maar ook van het script.

Idee: Het verfilmen van een idee.

"Spot". Stoppen met roken kan anders (man die in bos rookt, wordt doodgeschoten) 

"Analogisch". Hier is veel werk gemaakt van de montage en het geluid. Speelt zich af in de tijd van analoge naar digitale montage. Een zeer snelle montage van iemand die analoog aan het monteren is, waarbij er van alles mis gaat.

Vervolgens neemt hij een sigaret uit een pakje (merk Casablanca), de muziek wordt rustig, de man ook en zegt dat het monteren met de Casblanca veel rustgevender is.


 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt