2005-04-27 Macro-opnamen J. van Herten


Jacques was door de programma commissie aangezocht om het onderwerp “Macro” voor ons te behandelen. Tot verrassing van velen was ook Gerrit van Doornen deze avond na langdurige afwezigheid wegens ziekte weer van de partij. Tevens had hij aangeboden wat mogelijkheden te willen demonstreren.

De eerste film in het kader van de macro-opnamen was het werk van Piet Spiekman, waarbij hij over een groot aantal sporen van zijn emplacement miniatuurtreintjes levensecht voorbij liet rijden. Hij wekte de indruk dat het op Rotterdam centraal was gefilmd, met de sporen 1 t/m 11.

Jacques herkende hierbij enkele moeilijkheden, die werden veroorzaakt door de ingebouwde macro-stand.

Moeilijke scherpstelling (zeer kleine scherptediepte).

Hierna gaat Jacques in een kort leermoment of overweging in op het fenomeen "Macro".


macro

Hij onderscheidt 3 manieren om tot een grote afbeelding van een klein voorwerp te komen:

1. Een macrolens. (scherp op een afstand van 2 à 3 cm)

2. Aparte voorzet macrolens. Afstand ca. 50 cm, onderwerp het hele zoombereik scherp (geeft het beste resultaat, scherp van voor tot achter).

3. Zoomlens (scherp op afstand van 1 à 1,20 meter)

Om deze afstand te verkleinen kunnen we gebruik maken van voorzetlenzen van een aantal dioptrie.

1 dioptrie - geeft 1x halvering van de afstand.

2 dioptrie - nogmaals halvering.

3 dioptrie - weer een halvering

Digitale zoom is alleen goed voor verkooppraatjes, maar (meestal) niet bruikbaar: uitzetten dus.


Beperkingen van de ingebouwde macro-stand.

1. Kwetsbaarheid van de camera, doordat men van te dichtbij moet filmen (Voorbeeldfilmpje 1 à 2 cm van een gasvlam gaat wat moeilijk)

2. Scherpstelling scherptediepte van 1 à 2 cm (Is afhankelijk van lensopening en hoeveelheid aanwezig licht)

3. Vertekening van het onderwerp (bolle gezichten)


Demonstratie door Gerrit van Doornen.

Gerrit , voor het eerst sinds maanden weer in staat om aanwezig te zijn, stond Jacques terzijde, door een demonstratie te geven met de verschillende lenzen. Daarna vertoonde hij een filmpje met verschillende voorbeelden, opgenomen tijdens een vakantie (slakken zijn traag, zodat het ook wat langer duurde).

Jacques liet ons voor en na de pauze verschillende films zien, waarbij gebruik werd gemaakt van verschillende macro mogelijkheden. Zo zagen we onder meer een cyclus van de vier jaargetijden, "Lente, Zomer, Herfst en Winter".

Daarnaast zagen we ook "Lentekriebels”, “Herfstmijmeringen”, “Wintertinteling” en “Een bijzonder stadstuintje". Vaak werden daarbij mooie macro opnamen gemengd met passende muziek. Jacques vertelt ons hoe hij deze close-ups heeft gerealiseerd. Hij werk het meest met een losse opzet – macrolens. Die geeft volgens hem de beste resultaten, in tegenstelling tot de ingebouwde macro instelling.


Voor bezitters van een camera met LCD-scherm had hij de volgende tip: Stel je scherm instellingen zo af, dat het scherm beeldje hetzelfde is als wat je op de (aangesloten) TV ziet. Dit voorkomt teleurstellingen, als je buiten filmt en het scherm staat te licht. Je denkt mooie opnamen te hebben, maar thuis is het pet!

De meeste opnamen werden gemaakt in Zoetermeerse parken. Harry sloot de avond met de opmerking: "Het zijn de kleine dingen die het doen” en voegde direct hieraan toe “maar je moet ze wel kunnen zien". Dat de

mogelijkheden er zijn hebben we in de verschillende voorbeelden kunnen zien. Hij wilde niet de avond nog eens samenvatten, zoals de voorzitter vaak doet. Wel wilde hij een ding van hem overnemen: “knap als je die deskundigheid in de club hebt en die met zijn allen kunt delen".


John Riegen



 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt