2005-10-26 Willemien Rotteveel

Gastspreker Willemien Rotteveel.

Het onderwerp van deze avond werd aangekondigd als “Het schrijven van een scenario”. Hiervoor had de programmacommissie de hulp ingeroepen van Willemien Rotteveel van de HAF, die ook het scenario heeft geschreven voor het MMM-project van HAF en Te Werve.

Op deze avond werd het onderwerp wat aangepast: “Laten zien hoe het er in de filmwereld aan toe gaat”.

Ben gaf een theoretische verhandeling, waarin begrippen als premisse (achterliggende boodschap), scenario (verhaal in beelden), plot (verhaallijn), sequentie en scène werden aangestipt.

Over de term plot ontspon zich enige discussie omdat dit eigenlijk al in het scenario zit verwerkt.

Vervolgens werden een aantal “valkuilen” besproken.

In de “Premisse”: (vraag: waar kun je een premisse op beoordelen?)

- er is geen premisse (film ging eigenlijk nergens over).

- is saai, mager, voorspelbaar, alledaags)

- te vroeg onthuld (opbouwen, niet te vroeg in het verhaal onthullen).

Bij het “Scenario”:

- onlogische opbouw (setup – confrontatie – ontknoping) met wendingen op 1/3 en 2/3 deel).

- geen spanningsboog (drama = doel + hindernis). Het liefst drama in elke scène. Ook in komische films zitten conflicten/drama’s (moet niet te gladjes zijn).

- geen logische verklaring voor het handelen. Dus: werk personages uit, werk de omgeving uit, een persoon moet een karakter krijgen. Bij het schrijven van het scenario moet je als eerste de personen beschrijven!

- dialoog niet uitgewerkt. Je moet een idee hebben over de lengte van een scène. De handeling “Hans checkt in” kun je op verschillende manieren uitwerken (opm. red. denk ook aan het begrip decoupage). Een begrip als

“Hans denkt terug aan…” is niet te filmen.

Waar kun je / moet je op letten?

- Houd volgorde Premisse, Scenario, sequentie etc aan.

- Ga pas verder als de voorgaande stap goed is uitgewerkt.

- Werk personages en omgeving gedetailleerd uit.

- Zorg voor conflicten / drama.

- Werk de dialogen goed uit.

- Splits de taken van scenarioschrijver en regisseur (maakt ook storyboard en bepaalt hoe gewerkt wordt).

Voorbeelden van een storyboard werden door Willemien verspreid. Zij had hiervoor scène 81 genomen van de film “The green mile”.

Een voorbeeld van een scenario werd genomen uit de film “Eyes wide shut” van Stanley Kubrick uit 1999. Zoals Willemien over deze speelfilms praat, kan alleen door grote liefhebbers. Zij bleek de films zelf te hebben, had de boeken erover gekocht en de films talloze malen gezien.

Als tip bij het schrijven van een scenario:

Maak per minuut film een pagina A4.

Werk dit uit met bijv. lettertype Courier 12.

Niet iedereen van ons zal een speelfilm willen maken, maar enkele uitgangspunten zijn ook voor andersoortige films zeer wel bruikbaar.

Op zo’n avond leer je nadenken over een goede aanpak van een film.



 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt