2006-04-19 Computer animatie

Jan Coene, van de Rijswijkse Video Computer Vereniging, met het onderwerp “Animatie”.

Jan gaf ons een demonstratie animaties maken, waarbij je ogen en oren tekort kwam. Aan de ene kant lijkt het met zijn gebruikte programma voor 3D animatie Poser simpel, maar als je er wat dieper in duikt, is het nog tamelijk ingewikkeld om het onderste uit de kan te halen.

Daarom eerst wat inleidende oriëntatie om te zien wat een animatie is en op welke manier je iets kunt laten bewegen in een teken- of animatiefilm.

Snapshot - de camera maakt op namen van een rijdend autootje 4bld/sec (Stop – motion) in stel baar van 1 - 16 beelden/ seconde, naar de tijd lijn, van een videobewerkingsprogramma. Jan werkt met een goedkoop doch veelzijdig programma: Magix Video deLuxe 2006 (€ 99,--).Maar het kan net zo goed met Studio van Pinnacle , Adobe Premiere of de Casablanca.

Om niet zo veel te hoeven tekenen, beperkt men zich vaak tot 16 beeldjes voor en tekenfilm. (wel minder vloeiend dan 24 beelden per seconde). In de eerste tekenfilmanimaties maakte men gebruik van z.g. Keyframe-animatie. Een beginbeeld en een eindbeeld worden getekend door de chef-tekenaar, een andere tekenaar maakt de tussenbeelden (in het Engels "in between of tweenies"). Op ongeveer dezelfde manier werkt het programma Flash: een begin en een eindbeeld van een bepaalde beweging wordt getekend en het programma maakt zelf de tussenliggende beelden. 

1r

Aan de bovenkant zit de tijdlijn die is opgebouwd in lagen die elkaar bedekken van boven naar beneden, net als in Premiere; één laag voor de tafel en één voor de bloempot, die stil staan en één voor de verwelkende bloem die moet bewegen. De blokjes p die tijdlijn stellen elk een aparte tekening van een stand van de verwelkende bloem voor.  Als die beweging 1 seconde duurt, dan moet je 24 beeldjes tekenen (wat hier is gedaan). Flash kan dit ook automatisch en dat noemt men “tweening”. Na het afspelen zie je de bloem eerst vrolijk rechtop staan en vervolgens verslappen.

Jan geeft enkele voorbeelden met Video deLuxe.

Rotatie X-pos Zoom.

Landkaart Video en foto clinic – waarbij je een bitmap afbeelding extern bewerkt en importeert in Magix Video de Luxe . Daarna maak je daar de animatie.

Daarna kwam het programma Poser aan de beurt, met twee hoofdfiguren Minni en James. Om niet alles te omschrijven, heb ik James even hier  http://www.softwaretrainingtutorials.com/poser-5.php opgehaald (Minni heb ik er even bijgeplakt), samen met het programmascherm.

poser

Het bovenstaande Website adres geeft in het kort een uitleg wat Poser kan en doet (in het Engels). Hiervoor is Quicktime en Direct-X op je computer nodig. De naam Poser komt voort uit het feit, dat de figuren op het toneel (stage) poseren om aangekleed te worden.

Een korte beschrijving van de mogelijkheden waarvan Jan ons in een rap tempo de toepassingen voorschotelde:

“Levensechte animaties zijn de troef van Poser. In feite gaat het om een complete bouwdoos voor het zelf creëren van levensechte en vloeiende animaties van mensen en dieren. De software bevat bibliotheken met te animeren figuren en daarbij behorende objecten zoals armen, benen, klauwen etc., kleding en haardracht plus een animatiemachine die op de PC de animatiepaden doorrekent tot bijvoorbeeld een AVI- of QuickTime-filmpje.

De aangemaakte animatiefilmpjes zijn zowel los als in combinatie met een video editing-pakket als bijvoorbeeld Adobe Premiere en Ulead MediaStudio Pro te gebruiken.”

Uit de bibliotheek kun je een figuur kiezen en naar wens veranderen in een elf of een reus, wat je maar wilt. Je kunt een figuur ontwerpen en in Photoshop of een andere tekenprogramma, de achtergrond er bij ontwerpen en weer in Poser importeren. Je kunt ook een wandel-cyclus ontwerpen. Alle stappen van een stukje wandeling en de bijbehorende houding worden dan vastgelegd in een patroon, dat ook voor andere figuren gebruikt kan worden, nadat dit is opgeslagen. Zo’n figuur bestaat uit vele losse onderdelen, die je afzonderlijk kunt animeren. Handen, benen, armen, hoofd, haar en gezichtsuitdrukking.

Verder is ook van belang de kleding, materialen voor de omgeving. De belichting en het camerastandpunt zijn is ook belangrijk; daarom zijn die ook in te stellen. Je kunt ook uitgaan van een draadfiguur, zoals hier links die je daarna van een huid (skin) voorziet en die dan weer een bepaald patroon of uitstraling heeft; ruw glad, glimmend, dof etc. Het is in dit bestek te veel om op te noemen; voor de geïnteresseerden: het Internet staat vol met voorbeelden:

http://www.allgraphicdesign.com/3dposer.html

Gedeeltelijk gejat (met bronvermelding), van Jan gehoord, of verzonnen door:

John



 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt