Dit keer had Jan het over de “keuze van de muziek” die
bij een film gedraaid kan worden.
Muziek bij een film moet als passend ervaren worden, maar
niet iedereen heeft daar dezelfde ideeën bij.
Jan wilde graag met ons daar wat uitgangspunten behandelen.
Volgens
hem hangt de keuze af van een aantal factoren:
1.
Wat heb je aan muziek in huis. Welke MC, LP, CD of
DVD.
2.
Wat kun je lenen of huren. Kijk ook eens op
Internet.
3.
Wat leen je dan van een ander of maak je het zelf
maar.
4.
Smaak van jezelf. Niet iedereen is gek op James
Last.
5.
Geen te bekende muziek. Sommigen willen geen
klassieke stukken.
6.
Probleem met tekst in de muziek. Waar gaat het over in een
vreemde taal.
7.
Voorkeur voor instrumentale muziek.
In een
film “Dagje Praag” had hij wat voorbeelden verwerkt van live geluid, live
muziek van een orkest en toegevoegde muziek.
Vervolgens werd gedemonstreerd wat de invloed is van muziek
bij beelden op de kijker.
Achter
beelden zonder geluid werden verschillende soorten muziek geplaatst. Bij Enya
denkt iedereen aan beelden van Ierland, bij de Moldau aan Tsjechië, terwijl
Italiaanse muziek meteen iedereen aan Italië doet denken. Ook bij het vertonen
van foto’s of dia’s speelt de muziek een grote rol, zoals bleek bij plaatjes
van de Andes.
Na de
pauze werden enkele muziekfragmenten afgespeeld, waarbij leden moesten raden
welk land daarbij in gedachten kwam. Tot slot keken we naar een recente film
van Jan over “Fietsen met Andre”. Mooie beelden en muziek, maar de vaak
fietsend opgenomen beelden maakten de meeste indruk. Tenslotte werd nog wat
gepraat over de mogelijkheden van een clubverzameling met verschillende soorten
muziek. Enkele jaren geleden is Harry daarmee begonnen, maar het komt moeizaam
van de grond omdat iedereen toch met zijn eigen muziek bezig is.
Conclusie
was: muziek is erg persoonlijk.
Wel
ontstond de behoefte om bij elke film die we in de toekomst gaan draaien ook te
praten over de keuze van de muziek, wat is het en waarom deze keuze.