2008-11-05 Ken je camera



"Ken je camera" was het thema van deze avond. 

Op een verzoek om allemaal een camera mee te brengen was op grote schaal gevolg gegeven. Bij het tellen kwamen we tot meer dan 12 camera's van verschillende merken. Zowel DV als HDV waren vertegenwoordigd.

John Sterk nam ons meer op een speurtocht door de menu's van de diverse camera's. Belangrijkste punt daarbij "Wat doe ik met de camera en hoe?"

Verschillende aspecten werden aangeroerd. John had zijn eigen camera aangesloten op een TV scherm waardoor goed te volgen was waarover het ging. Toch was het soms een zoeken naar de mogelijkheid die werd  behandeld op de eigen camera. 

1. Belichting:

Filmen op de automaat levert in 70% van de opnamen een goed beeld op. Maar volgens John in dat soms niet goed genoeg en zulle we op handbediening moeten overgaan. Onze camera gaat standaard uit van het grootste diafragma bij de standaard sluitertijd. Bij meer licht gaat eerst het diafragma dicht, vervolgens wordt de sluitertijd aangepast. Het meest gebruikt wordt de instelling Progr AE (Auto exposure).

Instelling TV staat voor Time Value. We kunnen dan zelf de sluitertijd bepalen, waarna de camera het diafragma aanpast. Met een sluitertijd van 1/6 kunnen we nog filmen als het al vrij donker is.

Bij HD kennen we progr 1080p (p25)  met hele beelden. We moeten dan op 1/50 belichten om geen schokkende beelden te krijgen. Dit werd door John met zijn camera gedemonstreerd.

Instelling AV staat voor diafragma instelling. De camera kiest dan zelf de sluitertijd. Belangrijkste reden voor deze keuze is het gebruik maken van scherptediepte. Bij een kleine scherptediepte is het scherpstellen zeer moeilijk. Bij HD is dat nog moeilijker en is het met de hand niet te doen. Statiefgebruik is dan gewenst. Ook werden de mogelijkheden van het vastzetten van de belichting behandeld.

Het zebra effect is een mooi hulpmiddel om overbelichting tegen te gaan. Jammer genoeg kennen niet alle camera's die mogelijkheid. Een zebra effect van 70% geeft een perfect belichte huidkleur. Instelling 100% is meer dan wit.

Ook werd nog ingegaan op de kleurtemperatuur. Daglicht is 5600 Kelvin. Een goed belichte opname geeft ook goede kleuren. Het is beter de opnamen wat donkerder te nemen dan te licht. Donker kan met de montage nog wel wat worden verbeterd. Te lichte beelden kunnen niet meer goed worden gecorrigeerd. Wat er niet is, kan niets worden.

Instellen witbalans (WB) is belangrijk voor goede kleuren. De automatische witbalans (AWB) is wel vaak goed, maar nooit echt goed. Verschillende opnamen kunnen daardoor wel van kleur verschillen en zijn moeilijk achter elkaar te monteren.

De daglichtinstelling (zonnetje) kan gebruikt worden als de zon nog wel zichtbaar is. De instelling bewolkt kan bij daglicht ook goed worden gebruikt en geeft dan wat warmere kleuren. Met de handmatige instelling hebben we de mogelijkheid om de kleur nog wat te beinvloeden.

2. Geluid

De ingebouwde microfoon is meestal kwalitatief onder de maat en kan voor goede opnamen beter niet worden gebruikt. Beter is een losse microfoon. Voor controle van het geluidsniveau moeten we een koptelefoon gebruiken en het geluid met de hand uitsturen. Kiezen voor de stand -12db. We krijgen dan nooit oversturing, hetgeen bij digitale opnamen niet meer te corrigeren is.

3. Camera setup.

In het menu vinden we ook een punt camerasetup waarbij verschillende zaken kunnen worden ingesteld. Behandeld werden onder meer A.Sl shutter (normaal niet langer dan), D.Zoom (digitale zoom, tot onwerkelijke waarden als 400x), Zoom speed (handig voor een rustige zoombeweging), AF mode (coor scherpstelling) en (Steadyshot voor zover aanwezig).

Al met al een interessante en leerzame avond, waarbij mogelijk ook weer nieuwe inzichten zijn ontstaan voor het werken met de camera.



 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt