2009-10-14 Lid in de schijnwerpers

In voorgaande jaren kenden we een vast programma onderdeel "Clublid centraal". Dit hebben we nieuw leven inblazen  als "Lid in de schijnwerpers". Als eerste kwam aan bod onze oprichter en erelid Gerrit van Doornen ivm een bijzondere gelegenheid. Gerrit behandelde in het kort de volgende onderwerpen:

  • Wie ben ik?
  • Hoe is mijn filmhobby begonnen en ontwikkeld?
  • wat heb - kan - en wil ik?
  • Collage van filmproducten?
  • Mijn lievelings films?

Wij zijn van Gerrit gewend dat hij graag praat en zeker als het over zijn hobby gaat. Hij had zich echter voorgenomen om dat praten tot het noodzakelijke te beperken, veel tijd te besteden aan het kijken naar films en waar nodig vragen te beantwoorden. Daardoor kwam niet alleen zijn historie aan bod, maar ook dat van de amateurfilmwereld.

Zo hoorden wij dat hij pas op 29 jarige leeftijd met filmen was begonnen op advies van de toenmalige Fotohandel Adams in de Zoetermeerse Dorpsstraat. En zoals velen begon hij ook met het vastleggen van beelden van zijn familie op het strand van Scheveningen. In 1972 had hij het plan opgevat om in Zoetermeer een Filmclub (destijds nog geschreven als Filmklub) op te zetten, hetgeen zoals wij allen weten gelukt is.

De eerste film op de club liet hij ook zien. Het was een opdracht van de club met als thema Kerstmis. We zagen een animatie van snel opbrandende kaarsen. Met de kwaliteit van de kaarsen van toen een heidense klus. Het geluid was helaas wat minder. 

colfosco

In 1974 begon hij met een speelfilm, waarbij zijn dochters in de winkel een puzzel kopen en deze vervolgens in elkaar zetten. De animatie eindigt met het opzoeken van de betreffende plaats op een landkaart en het live aanwezig zijn in het plaatsje Colfosco (met de beroemde uitkijk zoals op de foto).

In deze periode werd de filmerij een echte hobby voor hem en het zou ook een groot aantal jaren zo blijven. In die tijd maakte hij onder meer "Sprookje in wol" en "Marktritme". Met deze film haalde hij ook het Nationale Festival van de NOVA.

In de 80-iger waren was Gerrit erg vooruitstrevend en werd ook een begin gemaakt met breedbeeld. "Kijk op Zoetermeer" was hier een voorbeeld van. Op de filmcamera werd een breedbeeldlens gezet en later kwam deze lens ook weer op de projector om het vertekende beeld weer in de juiste vorm te brengen. Met de huidige 16:9 krijgen we een goed beeld van de resultaten van toen. Toen de club in het kader van het 10-jarig bestaan een uitstapje maakte naar Parijs, bleef hij een paar dagen extra en maakte de breedbeeldfilm "Parijs verkeer" (1982). In 1983 kwam video steeds meer in beeld, maar sprak niet zo aan bij de toenmalige bestuurders van de filmwereld. Gerrit heeft als voorzitter van de NOVA toen een symposium georganiseerd in de Jaarbeurs in Utrecht. Een daarvoor gemaakte film werd weer vertoond.

Het jaar 1984 was voor hem een bijzonder jaar: 25 jaar getrouwd met Sjaan, weg bij Pieterman Hardglas en start van een eigen zaak in de Fokkerstraat. Van Pieterman had hij het Bosscreen meegenomen en dit vormde nu de basis van een eigen bedrijf "Van Doornen Innovision". En dat innovatie een belangrijke rol speelde bleek wel uit het betoog van Gerrit. Daarna volgde een periode van hard werken en geen tijd meer om te filmen. Hier stopte ook de regelmatige productie van films. Van deze periode zagen we een demofilm van Jan van der Meer over Glasscreen, wat beelden van de presentaties op de Fotokina en Firato, alsmede een interview van Dick Verwoerd. Ook de ontwikkeling van MoVision 1 en 2 kwam in beeld. Met MoVision 2 kwam ook de eerste LCD projector van Sharp in beeld.

Wel bleef hij tijdens zijn vakantie filmen en zo ontstond onder vele andere "Carla in CacO3" (1987), "Kasteeltuinen van Arcen" (1988) en "Ticket to heaven" (op muziek van de Dire Straits).

klm

In 1996 maakte hij de film "De een en twintigste" in het kader van de opdracht "Een dag uit het leven van...".

Een mooie film waarin ook de nodige emoties waren verwerkt, omdat dat de dag was dat zijn dochter met man en kinderen naar Canada vertrok om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Vooral het gedeelte op Schiphol bracht dit goed in beeld.

In deze periode was hij ook druk met het overdragen van het bedrijf in verband met het bereiken van de AOW-leeftijd. 

In deze periode speelde ook de overstap van analoog naar digitaal. De oude spulletjes werden verkocht en er begon een nieuwe periode. 

Thuis maakte hij van een kamer een hobbyruimte, meer lijkend op en studio en begon met het overzetten van film op video. Hij moest nu constateren dat dit toch wel wat uit de hand was gelopen. Inmiddels is de afbouw daarvan begonnen, waardoor meer tijd vrijkomt voor het monteren van films van de vakanties van de afgelopen jaren. Hierin kan hij zich dan uitleven omdat zijn grote wens is "goede vakantiefilms maken met een goed verhaal". Monteren gaat nog steeds op de Casablanca, waarvan hij inmiddels de vierde versie heeft aangeschaft en ook HDV kan verwerken met Bogart SE.

himbayoungladiescrTot slot keken we naar zijn film "Discovery Namibie" met daarin veel highlights van dit uitgestrekte land. We zagen ondermeer zeeleeuwen, rode duinen, de Deadvlei, Fishriver canyon, een kokerbomenwoud, het Etosha wildpark met verschillende wilde dieren, om tenslotte te belanden bij de nomadenstam van de Himba's.

Een prachtig document over dit land, waarbij Gerrit aangaf dat dit toch eigenlijk wel zijn lievelingsfilm was.


Al met al een leuke en onderhoudende avond, zeker voor een herhaling vatbaar.

Het was onze eerste avond in de vernieuwde Petuniatuin. Het is nog even wennen aan een andere indeling, terwijl nog niet alles gereed is. Zo wachten we nog een kastenwand zodat we onze spullen beter kunnen opbergen en sneller beschikbaar kunnen hebben. Door Floor is als coördinator van de club met de Petuniatuin in de afgelopen maanden veel werk verzet.

Het luide applaus was daarom ook zeer terecht.





 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt