2010-01-13 NoPro Technisch

De eerste NoPro technisch van het seizoen 2010 leverde wat misverstanden op, omdat voor deze avond geen programma was voorbereid. Wel bestond daardoor de mogelijkheid om te praten over de wensen voor de technische avonden. Genoemd werden o.a. kleurgamma probleem met verschillende camera's en het afstemmen van de witbalans. Als het montagepakket een goede correctiemogelijkheid heeft kunnen we nog het nodige aanpassen, anders is het toch wel een groot probleem. Besloten werd een van de komende avonden dat aspect weer eens te behandelen. Probleem is dan vaak de gewenste "diepgang". Niet iedereen heeft dezelfde belangstelling of behoefte.

Hans van Woerkom had een film meegebracht met de titel "Japan by train" om hierover te kunnen praten. 

imagesAlgehele conclusie was dat het een goede basis was, maar met enkele aanpassingen nog wat te verbeteren viel. Hans werd aangeraden de scene-overgangen nog eens kritisch te bekijken. Bij sommige hoofdstukken vielen we wel erg plotseling ergens in, terwijl een inleiding een betere overgang zou zijn (met name het Nederlandse stuk). Ook bij het oorlogsmonument beginnen we met een close-up zonder verdere plaatsbepaling. De oude foto's  bij Hiroshima geven wel een historisch feit weer maar ook hier was een inleiding beter. Aan het live geluid zou nog wel wat verbeterd kunnen worden. Met name de vismarkt was wel erg hard. De commentaarstem van Eddy Jansen was  goed en prettig in het gehoor liggend. De aftiteling was mooi, de letters echter veel te klein. Ook de achtergrond had beter hetzelfde kunnen zijn als het boek. Volgens Hans was in een latere versie daar al wat aan veranderd.

images-1Tenslotte kregen we toch nog wat technische onderwerpen te zien omdat John Sterk een paar DVD's had meegebracht. De eerste DVD liet ons kennismaken met een "zweefstatief" of steadycam van Merlin. In verschillende situaties kregen we de mogelijkheden te zien van dit ca 800 euro kostende speeltje. Voor filmers die graag met een bewegende camera werken een ideaal apparaat. Goedkopere zweefstatieven hebben vaak de beperking dat de ophanging dan niet "cardanisch" is maar werkt met een kogel. Hierbij is altijd meer wrijving merkbaar. Een minder goed maar wel veel goedkoper statiefje is dat van Manfrotto. Jan de Bloois heeft dit onlangs geleend van Jan Boelhouwer en heeft hiervan een testje op zijn website geplaatst. Alleen heeft het Manfrotto statiefje een kogelgewricht ipv cardanische ophanging. Dat verschil kun je zien, het prijsverschil echter ook: 80 euro voor de Manfrotte, 800 euro voor de Merlin.

De tweede DVD was van Videoaktiv Digitaal met de titel "Eislaufsport" en toonde ons beelden van de film, maar tevens van de making-off. Vooral het belichtingsaspect kwam goed naar voren met gebruik van reflectieschermen en gebruik van gain en/of sluiter bij minder licht omstandigheden. Ook het telemacro aspect en gebruik van voorzetlenzen werd goed benaderd. Een groothoek voorzet voor het verleggen van de scherptediepte is vooral bij HD van groot belang. Dat bij gebruik van een camera op statief beter de beeldstabilisatie kan worden uitgeschakeld, was niet bij iedereen bekend.


 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt