2012-01-18 Films van Snowworld


We waren met verschillende groepjes in Snowworld in het kader van de opdracht "een dagje uit…"
Op verschillende avonden was dit onderwerp behandeld met mindmap ondersteuning. Twee groepen hebben de opnamen gemaakt en al verder bewerkt. De groep van Rob was daarin het verst en had alle opnamen gemonteerd tot een ritmische film, inclusief een gefingeerde val. Gemonteerd werd door Rob met zijn nieuwe Avid montage programma. Een leuke film, waarbij de muziek wel erg de overhand heeft. Intro is t.o.v. rest van de film wat traag. Voorgesteld werd eens te knippen op het ritme van de muziek. Ook werd de link wel gemist naar een dagje uit.
De film van de groep Ben was nog niet helemaal klaar, omdat Harry pas in het weekend de laatste beelden had binnengekregen. John had geprobeerd om hierbij muziek te maken, maar had hiervoor nog wat meer tijd nodig. De vraag deed zich voor of je beelden in de chronologische volgorde moet verwerken. De avondopnamen buiten waren wat korrelig door het opvoeren van de belichting, zodat een wat donkerder beeld mogelijk beter zou zijn.

Na de pauze keken we naar een film die door John Sterk was meegebracht en die we allemaal moesten zien.

spiel mit dem Tod

Het ging hierbij om een 30 minuten durende film "Spiel mit dem Tod" uit 2005. Het lijkt op een reportage film, maar is zoals we later horen niet de waarheid. Hoofdpersoon is Oleg die afreist naar een Russische kazerne om daar met anderen een spel met de dood te spelen (Igra su Smertju). De mannen schieten met scherpe munitie en een risico op ernstig letsel of zelfs de dood is daarbij ingecalculeerd. De film zelf is na 20 minuten afgelopen met de dood van Oleg door een schot door het hoofd.

Dan ervaart de kijker de werkelijkheid. Het verhaal is helemaal verzonnen. Het gaat hierbij niet om wapens, niet om Rusland, maar om de macht van de beelden. In de laatste 10 minuten van de film worden een aantal technieken voorgesteld die voor het manipuleren werden gebruikt. De kijker moet zich afvragen hoe werkelijk de werkelijkheid van de beelden is. Beelden niet in Rusland opgenomen, had ook Frankrijk kunnen zijn. Beelden zijn vervalst, maar worden aan de kijker als werkelijkheid voorgezet. 

Of zoals in de film aangegeven: "Een camera kan niet liegen, maar kan een middel zijn om de waarheid geweld aan te doen". 

Meer informatie over deze film bij Visionbox.de.

oleg


Dat een film ook met erg eenvoudige middelen kan worden gemaakt bleek uit de animatiefilm "Plato" van Leonard Cohen. Met alleen zwarte lijnen op een witte achtergrond werd een verhaal verteld op het grensvlak van 2 en 3-dimensionaal. Knap gemaakt.

Als we deze film nog eens willen bekijken dan kan dat op Vimeo.


 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt