2012-02-01 Kleurcorrectie met John Sterk


Kleurcorrectie in de praktijk. Workshop met PC (Adobe Premiere), PC (Avid/Pinnacle) en iMac (FCP). 

2012-02-01 John Sterk


Het gaat erom te leren hoe je de kleuren in je film kunt beïnvloeden, wat van groot belang is als je eens een verkeerde kleurbalans had ingesteld of met meer dan een camera gewerkt hebt.


John liet aan de hand van de theorie zien wat je kunt doen om het donkerder te laten lijken dan het werkelijk is en toch natuurlijk houden. Maar ook hoe je individuele kleuren kunt beïnvloeden en beelden beter op elkaar kunt laten lijken. Voor een goed begrip werd de kleurkegel er weer even bijgehaald, waarbij aandacht voor de V (lichtwaarde), S (Saturation) en H (Hue, kleur in graden). Ook het begrip RGB kwam nog even aan de orde. Naast het begrip additieve kleuren kwam natuurlijk ook het begrip subtractieve kleuren uit de DTP wereld aan de orde. Dan is het handig als je ook een drukker in de zaal hebt die dat kan bevestigen of aanvullen. 

substractive additive

Cyan, Magenta en Yellow (CMY), noemt men ook Substractive kleuren. Met onderling mengen van twee kleuren, kijgen wij Additive kleuren (RGB). Theoretisch zou een combinatie van Yellow, Magenta en Cyan zwart geven, maar omdat de kleuren in praktijk niet echt zuiver zijn, krijgt u een vieze donkere olijfgroene/bruine kleur. Zwart wordt dan als extra mee gemengd.


Aan de hand van een kleurenkaart (gebruikt voor ijken) werd aangegeven hoe je camera's op elkaar kunt instellen. Met gebruikmaking van het programma Color werd verder in gegaan op de kleurweergave en de rol van een vectoorscoop bij de aanpassing. 

Hierbij was goed zichtbaar hoe kleuren veranderen. Met gamma werd het verloop van zwart naar wit en het aanpassen van de middentinten verduidelijkt. Dat niet alles duur hoeft te zien blijkt uit het pakket DaVinci Resolve Lite  (de gratis en wat beperktere versie) van BlackMagic. Dit pakket heeft veel mogelijkheden en is beschikbaar voor zowel Apple als Windows PC.
Dat kleuraanpassingen ook een andere rol dan correctie kunnen spelen werd duidelijk in een tutorial voor FCP X, waarbij "color grading" aan de orde kwam. Velen van ons kennen wel de film "The Matrix", waarbij van deze mogelijkheid in ruime mate gebruik werd gemaakt. 

2012-02-01 kleurcorrectie

















Aanpassen van de beelden zoals door Ben aangeboden werd gedemonstreerd in Final Cut Pro. Bovenstaand plaatje geeft een beeld van de mogelijkheden daarbij. Gebruik werd gemaakt van de 3-weg kleurcorrectie. Van belang bij het maken van een opname is dat wit nooit het witst moet zijn en zwart nooit het zwartst. Je hebt dan nog de mogelijkheid bij de montage wat te corrigeren.
De mogelijkheid om een bepaalde kleur te maskeren is voor aanpassing van de kleur heel mooi. Willen we meer kleuren aanpassen dan moet dit worden herhaald.

davinci resolve lite

Na de pauze speelde het zelf doen een belangrijke rol. De mogelijkheden voor correctie zijn eigenlijk wel in elk montagepakket aanwezig. De betere (duurdere) pakketten hebben daarbij meer mogelijkheden, maar zelfs een gratis pakket als DaVinci Resolve Lite biedt al veel mogelijkheden. FCP en Adobe Premiere Pro bieden vrijwel vergelijkbare mogelijkheden, maar soms is het wel even zoeken naar de juiste ingang. 

Voor enkele leden was de theorie en de praktijk wel wat hoog gegrepen en niet direct op de eigen situatie van toepassing omdat men zelf alleen met een camera werkt. Maar John liet duidelijk zien dat je met kleurcorrectie meer kunt doen dan alleen twee of meer camera's op elkaar afstemmen. De afwezigen hebben duidelijk wat gemist.


 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt