2012-06-20 Musical opname

Musical opname: hoe doe je dat, hoe doen wij dat?

Met een zekere regelmaat worden we geconfronteerd met het verzoek om een musical te willen opnemen. Denk daarbij aan de schoolmusicals (inmiddels een verzoek voor het derde jaar op rij) en natuurlijk ook de nog vers in het geheugen liggende opnamen van Ester.
Belangrijk daarbij is dat we het geluid goed opnemen. Helaas zit daar nog wel eens een probleem. 

fvcz 20:6:2012-1

Jan de Bloois had een verzameling gemaakt van het geluid zoals dat was opgenomen bij de musical "Wild west". Daarbij zijn duidelijke verschillen hoorbaar bij de verschillende opname vormen. Voor de geïnteresseerden zijn deze te beluisteren op vimeo: 

https://vimeo.com/25673595

Er is een 3-cam opname gemaakt van deze musical met 3 AVCHD camera's. Eén camera heeft gebruik gemaakt van de interne microfoons (Hans), de 2e camera heeft gebruik gemaakt van een goede kwaliteit externe microfoon, die laag in het midden van het podium stond. (Ben). Op de 3e camera (Jan) waren via een kleine mixer (Xenyx 802) drie microfoons aangesloten: 2 richtmicrofoons achterin de zaal, en een draadloze microfoon, die aan de microfoon in het midden was bevestigd.

Belangrijk bij het maken van opnamen is de plaats van de microfoons en ook het gebruikte type microfoon. Om het geluid van een camera te kunnen gebruiken moet ook dat geluid goed worden geregeld. Bij Ester hadden we een camera, waarbij het geluid ongeschikt was om te synchroniseren. Het geluid van een camera mag dan secundair zijn, maar mag zeker niet worden verwaarloosd. Een ander probleem is dat we wel kunnen filmen, maar geen zeggenschap hebben over het geluid in de zaal. Vaak heeft men wel een geluidsinstallatie, maar deze dient alleen om een zo goed mogelijke zaalversterking te krijgen. Het beste is de geluiden te kunnen aftappen voor de versterking van het geluid. Dit was gelukkig het geval bij de opnamen van Ester, waardoor het geluid van de spelers beschikbaar was op een Zoom H2 recorder en bij de eindmontage kon worden geregeld op de gewenste sterkte. Voor de opnamen van het koor en orkest was dat ook de bedoeling, maar door een technisch probleem werd daarbij een Zoom H2 aangesloten op een uitgang, waarbij beiden al waren gemengd.

Een ander probleem is de plaats van de luidsprekers in de zaal. Deze zijn afgestemd op het publiek in de zaal. Als we de pech hebben vlakbij of vlakvoor een luidspreker te moeten staan, dan hebben we wel voldoende geluid maar niet altijd het gewenste. 
Een probleem waar Jan tegenaan liep, was het invoer signaal voor de camera. Hij wilde met drie microfoons werken op een mengpaneel. Helaas was de line out hiervan niet geschikt voor de gebruikte camera, waardoor met weerstanden moest worden gewerkt om 50db te compenseren. Beter is het om dan een camera te kiezen met een line-in ingang of een ander opnameapparaat te kiezen als bijv. een recorder.

Aan de hand van de voorbeelden van Wild West en na de pauze ook nog van Ester, kregen we een goed beeld van "wat mogelijk is" en waar we goed op moeten letten bij de opname. Zorgen voor het juiste materiaal, goede instelling geluid bij opname, wegblijven van luidsprekers.


 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt