2012


2012-08-22 Nogmaals kleur

Twee geleden hebben we het gehad over kleurbewerking bij de film. John Sterk wilde daarop wel doorgaan. In het algemeen wil hij vooraf vastleggen wat het probleem is. Wat heb je zelf gezien en wat wil je in je film laten zien? Soms is een "foute" wel gewenst.

miroir Day5b

Vooraf wilde hij ons een film laten zien, waarin gespeeld wordt met de werkelijkheid. De film "Le Miroir" kan het best getypeerd worden als "van peuter tot bejaarde". In deze film is veel aandacht voor details. Wie de film wil terugzien kan terecht op Internet bij: lemiroir.tv

Op de foto hiernaast zien we ook meteen het geheim van de film.

De film is opgenomen met een beperkt aantal spelers (4) en een behoorlijk grote crew. De techniek opzicht is beperkt, niet zoveel afwijkend van hetgeen we zelf moeten kunnen. Belangrijk is wel het goed samenwerken in een team. De film is een grote trukendoos. Meer over de film en de achtergrond hiervan is te lezen op de lemiroir.tv site.

Daarna werd stil gestaan bij kleur en het bewerken hiervan. Opnieuw aandacht voor begrippen als Hue (de ronde cirkel), V (waarde tussen zwart en wit) en S (verzadiging kleuren). Bij RGB werd gedemonstreerd wat de invloed is van een RGB parade, waarbij de waarde binnen 0 en 100 moet blijven.
Helderheid: licht naar beneden tot 100%, zwart naar boven tot 0%. Daarbuiten hebben we geen doortekening m,eer in de beelden.
Natuurlijk kunnen we ook van de ideale kleur afwijken vanwege de sfeer in het beeld, binnen of buiten opgenomen. 
Voor de juiste kleur moeten we de fouten verwijderen en vervolgens de sfeer bepalen. Aan de hand van de correctiemogelijkheden van FCPX liet John zien wat je allemaal kunt bereiken. Door het spelen met een masker kun je ook details in beeld benadrukken, bijvoorbeeld door deze iets op te lichten.
Belangrijk bij de opname is echter dat we dat zo goed mogelijk doen: overbelicht kan niet meer worden gecorrigeerd omdat de details ontbreken. Iets onder belicht is in dat opzicht aan te raden.

Bij de film "Van Erasmusbrug tot Maasvlakte" van Gerrie kon kleurcorrectie in de praktijk worden beproefd. Door te filmen door warmte reducerend glas moest iets rood worden toegevoegd. Ook een film van Willem had wat correctie nodig vanwege het teveel aan blauw.

2012-12-19 Slotavond

Tijdens de slotavond van de club krijgen we veelal nog wat films te zien die men vergeten was. Soms krijgen we ook wat nieuw werk te zien, zoals vanavond.

We begonnen met "Andalusie" (april 2012) van Jacques van Herten. Uit 5 kwartier materiaal had hij een selectie gemaakt die ons meenam naar een "zonnig" Andalusie. Althans dat zonnig was de bedoeling van Jacques, maar hij kreeg oo te maken met winterse omstandigheden. Toch werd het een leuke vakantiefilm met een bezoek aan Torcal, het natuurpark met erosie verschijnselen, als ook de Sierre Nevada in de sneeuw. Voor velen was het bezoek aan Los Alpachados het leukst, omdat met een auto door smalle en steile steegjes moest worden gereden. Ook met TomTom is het niet alles. Voor ons wel een leuke film.

Eveneens van Jacques was de film "Speelgoed voor echte mensen" (2010), waarbij het verhaal door Desi verteld werd. Wat je al niet met bestuurbare bootjes kunt doen als je de ruimte hebt, zoals op de plas bij Eindhoven. Leuke registratie van deze snelle bootjes.

Van geheel andere aard waren en paar filmpjes waarbij de hogeschool van de 3D animatie aan bod kwam.
We zagen "Aqua harp" en "Cathedral pictures". Prachtig om naar te kijken en van te genieten. Om zoiets te maken is nog een brug te ver. Als we dat nog eens willen bekijken klik dan aquamusic of cathedral.

Dichter bij ons was de film "Zorgboerderij Buitengewoon" van Gerrie Kierdorff. Op 16 augustus 2012 maakte zij een registratie van deze zorgboerderij in Pijnacker. Het idee daarachter was het maken van een film van 5 minuten met als thema "Zorg: We kregen een mooi beeld van personeel en cliënten.

Via Willem kregen we een stukje film te zien gemaakt in 1977 door Jan Eggink. Dit werd voor velen een stukje "raad waar je bent" met voor oudere Zoetermeerders bekende plekken en oude bussen. Iets voor het Historisch Genootschap.

"Taj Mahal" (2012) was van Hans van Woerkom en gaf een mooi beeld van dit kunstwerk in Agra, India. Goede informatie over het ontstaan van dit complex.

"Tsjechie 2004" van Theo Loomans was een hermontage van oude opnamen. De beelden werden van een DVD gehaald en opnieuw bewerkt in Pinnacle. Mooie beelden van rotsformaties in her Reuzengebergte en het Tepla klooster van de Norbertijnen. Complimenten voor het commentaar bij de beelden. Wel wat weinig CU's, maar wat wil je als je die niet hebt opgenomen. Volgens Theo werden wel alle elementen in de film behouden, maar werd hij wel ingekort.

Van Gerrie Kierdorff zagen we "Keratex-12".  Het waren opnamen van de feestelijke opening van de expositie Keratex-12, een expositie met een combinatie van keramiek en textiel. Daarbij werden veel kunstvoorwerpen speciaal voor deze expositie gemaakt. Aardige CU's, alleen wat weinig. Een echt familiegebeuren met Luky Lambo en Linda Kierdorff.

Eveneens van Gerrie Kierdorff was "Kunst-ig met klei", een registratie van een kunstmarkt in Gouda. Een mooie tekst op rijm en leuke beelden van een met klei werkend kind. Een mooie afsluiting van een seizoen.



2012-09-17 Herhaling kleurbewerking

John Sterk ging deze avond kort in op bewerking van kleur en probeerde te vertellen dat je om kleur te kunnen begrijpen echt de diepte in moet.

We zien wit licht, maar zodra we dat via een prisma laten lopen zien we kleuren door de brekingsindex. Aan de hand van een plaatje over radiogolven en zichtbaar licht zien we de opbouw.
Sinds de komst van de eerste kleurenfilm in 1902 is op dat gebied veel veranderd.
Kleur is subjectief. Wij zien geen absolute kleuren, alleen verhoudingen.
Bekend zijn de de indelingen in RGB en CYK.
In het kort werd nog ingegaan op de bekende HSV cone: H (hue), S (saturation) en V (value, meer/minder zwart).


De mogelijkheden van kleuraanpassingen werden gedemonstreerd in FCP X. Daarbij kunnen de lichte, midden en donkere tonen apart worden aangepast.
Een film van Willem over Bayeux kon op deze manier nog worden verbeterd.

Meer informatie over kleuren is te vinden in de volgende verslagen:
2008-03-12 Kleur en kleurbewerking John Sterk
2010-05-19 Kleurcorrectie video
2012-02-01 Kleurcorrectie met John Sterk


2012-10-31 Preview "Levend Erfgoed Zoetermeer"

Vanavond was een eerste presentatie van een film over het historisch erfgoed van Zoetermeer onder de titel "Levend erfgoed Zoetermeer".

histgenootschap

De film werd olv Gerrit van Doornen gemaakt met als doel: wat kunnen we nog zien in Zoetermeer, wat leeft er noch en wat weten we er nog van. Zo zagen we ondermeer de OLD FIVE van Zoetermeer.In de film was veel aandacht voor de oude historie van Zoetermeer. Hierbij werd veel gebruik gemaakt van oude kaarten, waardoor we een goed beeld kregen van de ontwikkeling van Zoetermeer. Zelfs voor echte Zoetermeerders kwamen daarbij interessante zaken naar voren in deze 38 minuten durende film.De officiële premiere is op 4 februari 2013.


2012-11-21 Muziek bij de film

Met de uitspraak " Je moet kunde luisteren en knippen en plakken" begon Jan de Bloois zijn inleiding over "Muziek bij de film".
Daarbij kwamen in zijn Powerpoint presentatie de volgende onderwerpen aan bod:

1. Is muziek bij een film hetzelfde als filmmuziek?

Filmmuziek wordt speciaal geschreven voor een film en is daarom niet te gebruiken voor een andere film.
De muziek bij een film moet ondersteunen en passen bij de sfeer van de beelden.

2. Keuze van muziek is moeilijk.

Hierbij spelen vooral persoonlijke voorkeuren een rol. Toch zijn er een aantal muziek soorten die niet of minder geschikt zijn. Muziek moet niet te bekend zijn, omdat de kijker gaan mee neuriën.

3. Laten componeren is het beste.

Voor amateurs is het echter vrijwel ondoenlijk. De kosten zijn hoog. Wil je zelf inspelen stelt dat toch wel eisen aan je muzikale vermogens. Wel nemen de hulpmiddelen toe, zoals bijv. Garageband met heel veel mogelijkheden.

4. Je bent dus afhankelijk van wat er op de markt is.

Dit kunnen CD's zijn, maar ook online zijn tegenwoordig veel bronnen voor muziek. Soms gratis, soms betaald zoals bij iTunes en Spotify. De kosten zijn echter beperkt. Wel spelen daarbij rechten een rol. Dat is niet het geval bij muziek die "vrij van rechten" wordt aangeboden op een aantal sites.

5. Muziek kan film maken en breken.

Het is van belang dat de gekozen muziek past bij de beelden en de sfeer die overgebracht moet worden.
Muziek maakt wel 50% uit van de uiteindelijke film.

KEUZE VAN MUZIEK:
De keuze van muziek is zeer persoonlijk, maar toch zijn er wat richtlijnen.

Niet doen:
Wat we niet moeten kiezen is te bekende muziek (deze gaat dan een eigen leven leiden). Dat is ook het geval voor muziek die bekend is geworden van reclame spots. Ook het gebruik van liederen met teksten die niets met de film te maken hebben moeten we niet doen. Voor teksten die we niet kunnen verstaan is dat ook belangrijk, we moeten wel weten waarover gezongen wordt.

Wel doen:
Gebruik van muziek die bij het merendeel van het publiek onbekend is. Helemaal niet bekend is vrijwel onmogelijk. Gebruik bij voorkeur muziek die nooit gebruikt is in commerciële films, songs die geen tekst bevatten. Kies muziek die qua stijl en tempo past bij de beelden.

WAAR HALEN WE MUZIEK?
Er is een ruime keuze wat muziek betreft, zowel vrij beschikbaar als betaald. Gewezen kan worden op iTunes store en Spotify. Gratis muziek is ook ruim voorhanden. Een handige site is Freeplay Music, omdat we daar een keuze hebben uit verschillende soorten muziek en verschillende stijlen.

freeplaymusic

Link hiervoor: Freeplaymusic

Benieuwd naar meer mogelijkheden? Google dan een met "Music for movies" en meer van dat soort begrippen.
Een aantal jaren geleden hebben John en Harry ook eens een presentatie gegeven over muziek bij de film. John had een stick en computer meegebracht, zodat we daar nog kort naar konden kijken.

Na de pauze verteld Jan wat meer over het werken met Garageband en de mogelijkheden om daarin wat te doen met eigen composities. Belangrijk bij het knippen in muziek is het tellen van maten. Een aantal mogelijkheden werd gedemonstreerd. Daarbij kwam ook de invloed van verschillende instrumenten op de sfeer naar voren.
Al met al een interessante avond. De keuze van muziek bij de film is echter vooral onze eigen keuze.


2012-11-28 Diverse films


Helaas kon het programma "Montage op iPhone ed." niet doorgaan. De voorbereidingstijd was te kort om dit goed te kunnen doen.
In plaats daarvan werden een paar films bekeken.

Jan de Bloois had zijn laatste film uit de serie "Levensverhalen" meegebracht. Uit een film van 75 minuten werden een paar hoofdstukken bekeken. Bij de titel had Jan wat gewerkt met Motion door een voor een pand stand bord te gebruiken om daar de titel op te laten zien. 

morphing

Aan het eind van de film werden afsluitend foto's vertoond in een kader, waarbij gebruik gemaakt was van morphing. Belangrijk daarbij is dat de hoofden op dezelfde plek in beeld komen en de verhouding ook hetzelfde zijn. 

Jan was uitgegaan van ogen op 1/3 hoogte, kin op 2/3 hoogte. Als lengte van een shot werd 3 sec aangehouden. Belangstellenden voor levensverhalen kunnen terecht op www.levensverhalen.tk




Na de pauze keken we naar een paar fragmenten uit de DVD over 25 jaar FVCZ. Veel oude bekenden en ook een paar gezichten van huidige leden. De kwaliteit op DVD was wat minder dan we nu kennen, maar de historische waarde deel veel.Vervolgens keken we naar een paar hoofdstukken uit de DVD Kerstoratorium. Dit was een van de eerste producties met multicam en grotendeels al opgenomen in HD kwaliteit. Je ziet dan toch wel verschillen met de opnamen van een SD camera.Als laatste film zagen we een film over Django Reinhart, een bekende zigeuner gitarist. Mooie opnamen van een bezoek aan een live concert, waarbij vooral het enthousiasme van muziek makende bezoekers opviel.

In de afgelopen dagen ontvingen we een artikel over morphen, dat Jan geschreven had. Voor belangstellenden is dit te vinden bij onderstaande link: www.fvcz.nl/Het_'Morphen'_van_een_aantal_portretten_v2.pdf

 

2012-09-26 Kleurbewerking Pinnacle/Avid

Na de avond kleurbewerking van vorige week (waarbij vooral de mogelijkheden van Apple computers aan de orde kwamen) was er vanavond aandacht voor andere systemen en hun mogelijkheden.Allereerste werd gekeken naar Pinnacle Ultimate. Aanpassing van belichting met lichte, midden en donker is daarbij niet mogelijk. Wel kan gespeeld worden met belichting en aanpassing van de RGB kleuren. Bij de aanpassing van de kleur moet men wat voorzichtig te werk gaan. Teveel kleur is erger dan wat te weinig kleur in het beeld. Je moet wat spelen met de witbalans en kleurcorrectie. Een goed uitgangspunt is de helft nemen van wat je veranderen wil. Je bent gefocust op een wijziging.
Het AVID systeem heeft al wat meer mogelijkheden dan de Pinnacle variant. Het kent ook een pipetje voor de witbalans. Er zitten best wel mogelijkheden voor kleuraanpassing in het programma, maar daarbij speelt vooral het doen en proberen een grote rol. Bestudering van de mogelijkheden is altijd nodig, maar zeker bij dit programma.


2012-11-14 NoPro filmisch


Een avond met NoPro filmisch is altijd afwachten wat er komt. Deze avond hadden we een vol programma, dit vooral door een paar wat langere films. Dat kon van de eerste film van John Riegen niet gezegd worden. Onder de titel "Windje3" zagen (en hoorden) we een slechts enkele seconden durende animatie. Leuk geprobeerd, maar te kort om er veel over te zeggen. De tweede film van John was "Vakantie, tuin, kinderen" uit 2010 en ging over het rooien van een haag van de buurvrouw, het ruimen daarvan en de hulp die werd verkregen van kinderen bij het verfilmen hiervan. Doordat vanuit een standpunt werd gefilmd was er weinig variatie in de beelden en kwam de film als wat langdradig over. Inkorten van scènes kan de film aan kracht doen winnen. Knippen van enkele takken is voldoende voor de kijker. De muziek was passend en door John ingespeeld.

800px-St. Mère Église John Steele

Van Willem Koelewijn zagen we een film over "Sainte-Mère-Église" (2012). Dit Franse dorp is bekend geworden omdat het als eerste bevrijd was, maar ook op de route lag van de tegenaanval op Utah beach. Het was een afwisseling van stills, eigen beelden en oude opnamen in het museum. Met name de oude beelden gaven een beeld van het verleden waarvoor dit museum is opgericht. Het is een mooi museum, maar er gebeurd relatief weinig. Het commentaar bij de film wordt daarom erg gemist.

(monument parachutisten)


Blyde-River-Canyon 03

Met Theo Loomans gingen we gedurende 55 minuten op "Rondreis door Zuid-Afrika (2008)". De film was een hermontage waarvoor de opnamen (en deels reeds ingesproken commentaar) vanaf DVD's waren geïmporteerd en deels van nieuw commentaar waren voorzien. Naast een bezoek aan toeristische trekpleisters kregen we als kijker ook het idee dat er veel werd gelunched en regelmatig een zang en dans avond werd bezocht. Verder zagen we beelden met een prima kwaliteit van de Blyde River Canyon, God's Window, Swaziland (waarvoor je zelfs stempels moet halen in je paspoort) en gingen we ook een paar keer op safari. Na een bezoek aan een township en Verenstad met zijn struisvogelfarm, kwamen we terecht in Stellenbosch, bekend van zij goede wijnen. De rondreis werd besloten in Kaapstad. Het geheel gaf een mooi beeld van Zuid-Afrika. Goede ondersteuning van muziek en voice-over, alhoewel een met minder nadrukkelijke stem voor de buitenstaander beter zou zijn. Voor het reisgezelschap hoort het erbij.


(Blyde River Canyon)


Aan het eind van de avond keken we naar een 25 minuten durende montage van "Brugge" van John en Harry. De opnamen waren grotendeels uit 2004, waarna John in 2008 nog aanvullende opnamen had gemaakt. Door wisseling van systemen en formaten bleven de opnamen op de plank liggen, maar onlangs besloten zij er toch wat van te maken. Gekozen werd voor formaat 16:9 waarvoor de oude 4:3 opnamen werden opgeblazen en een rechthoekige selectie werd gemaakt. De muziek werd ingespeeld door John. De voice-over was nog niet gereed, maar hiervoor waren de teksten al wel geschreven. 




2012-10-03 Minicursus vakantiefilmen

"Je hebt een boel materiaal op de computer staan en dan?"

Ja, dan komt de selectie en de montage !

Deze kreten waren de basis voor een korte cursus over monteren van je materiaal na een vakantie. Op basis van materiaal van Jos, gemaakt tijdens zijn recente fietstocht naar Rome, werd besproken hoe dan verder te gaan met het op de computer opgeslagen materiaal.

Daarbij kunnen de navolgende elementen aan bod komen:

1. Wat is de doelgroep van de film? Voor Jos een verslag van de fietstocht voor de deelnemers (ca 30 min).

2. Selectie van het materiaal (= spotten). Toekenning van een waardering door ster of tag.

3. Inkorten van de geselecteerde scènes. Weghalen van de minder mooie delen van een shot.

4. Aanbrengen van de volgorde in de film.

5. Toevoegen van een voice-over en aanvullen met muziek.

Een aantal aspecten werden behandeld met materiaal zoals dat door Jos op de computer was gezet. Daarbij bleken de mogelijkheden van de laatste versie van Pinnacle/Avid aanzienlijk toegenomen.



2012-10-24 Documentaire en libdub

Onderwerp van deze avond was het maken van een documentaire. Jan had hiervoor zijn presentatie bij de HAF gebruikt. Daarbij kwamen verschillende mogelijkheden van een "documentaire" aan bod. Zowel de toevallige documentaire als een goed voorbereide documentaire kwamen daarbij aan bod. De door Jan geschetste nadelen van een goed voorbereide film werden niet door een ieder gedeeld. Het maken van een documentaire kost voorbereiding en tijd. Voor "traditionele filmers" is een documentaire wat anders dan een toevallig ontstane reportage. Over het begrip documentaire kunnen veel misverstanden ontstaan als we het ruime begrip van wikipedia gebruiken:

Een documentaire is een non-fictie-film, vaak bestaande uit archiefmateriaal en filmopnames, die een beeld geven van een aspect uit de realiteit, zoals uit de politiek, wetenschap, maatschappij, geschiedenis of van de persoonlijke belevingswereld van de documentairemaker. Registraties van evenementen, zoals een concert, een theater-, cabaret-, of operavoorstelling, een sportwedstrijd e.d., worden soms, vaak in combinatie met interviews, ook als documentaire aangemerkt.

Documentaires zijn vaak informatief van aard. Soms pogen documentaires een objectief beeld te geven van een onderwerp, maar soms wordt juist de nadruk gelegd op de subjectieve visie van de filmmaker.

Wat alle beschrijvingen wel gemeen hebben is het begrip "research". Voor een documentaire kan worden opgenomen moet veel onderzoek worden gedaan naar het onderwerp en personen die in een interview wat kunnen vertellen over het onderwerp. Daarna moeten de opnamen nog worden gemonteerd tot een logisch verhaal. Jammer dat de uitgebreide voorbereiding van Jan voor deze presentatie door de verschillen van inzicht wat minder de nadruk kreeg.

Vervolgens keken we naar een tweetal "lipdub films". Voor de duidelijkheid eerst even een omschrijvin van het begrip: 
Een lipdub wordt gemaakt door personen of een groep mensen te filmen die een liedje aan het meezingen of playbacken zijn. De audio wordt achteraf tijdens de post-productie vervangen door die van het originele nummer. Er wordt meestal een vorm van een draagbare stereo gebruikt, zoals een iPod of boom box. Uiteindelijk lijken de meeste lipdubs op eenvoudige videoclips, hoewel velen toch goed voorbereid en geproduceerd zijn. Soms zelfs met de hulp van een productiebedrijf en met professionele steadycams. De meest populaire lipdubs worden zo gefilmd dat ze uit een lang en continu shot bestaan, waarin de camera reist door verschillende kamers en situaties in bijvoorbeeld een kantoorgebouw, school of universiteit.

Van Jan de Bloois zagen een enkele dagen geleden gemaakte li[dub voor een afscheidnemende medewerkster (Jit) van een advocaten kantoor. Leuk voor ons om te zien en voor de betreffende medewerkster natuurlijk een leuke herinnering.
De tweede lipdub was gemaakt ter gelegenheid van het afscheid van Jacques. Hierbij waren de hobby's filmen en fietsen om een mooie manier gecombineerd. Naast verschillende fragmenten van liedjes over fietsen als "veilig achterop, bicycle en hoe sterk is de eenzame fietser, zagen we ook leuke en komische invullingen van de spelers in de film. Een mooie en blijvende herinnering aan oud-collega's.

Na de pauze ging Jan verder in op zijn lipdub en de wijze waarop deze was gemaakt in FCP X. Soms moet je minder mooie overgangen (de camera blijft immers steeds doorlopen) proberen te verdoezelen. En altijd zijn er wel medewerkers niet aanwezig die toch op een of andere manier in beeld moeten worden gebracht. Voor dit soort films is Jan bij uitstek geschikt en kan hij zich uitleven bij de montage,



© FVCZ.NL