Camerakennis en voorbereiden opnamen:
De eerste workshop stond volledig in het teken van de voorbereiding op het opnemen van een film.
Aandacht
werd o.a besteed aan camerakennis, omdat de camera eigenlijk
blindelings moet kunnen worden bediend. Belangrijk is natuurlijk hoe je
bepaalde knoppen en/of menu's moet benaderen. Omdat dat per camera
verschillend is werd dat overgelaten aan de leden zelf. Wel werden zaken
herhaald als Witbalans, Belichting, Scherpte en scherptediepte, alsmede
geluid. Basis hiervoor was een door John Sterk in 2010 gehouden avond
over camerakennis, die nu was verwerkt in een Powerpoint presentatie..
Ook nu kon John dit waar nodig verduidelijken. Erg hulpvol was ook de
praktische invulling van Ben Verbeek, die zijn camera eveneens had
aangesloten op de beamer en kon laten zien wat bedoeld werd. De
informatie op het scherm van zijn camera werd zichtbaar gemaakt door de
camera van Theo.
Bij de belichting
werd het advies gegeven waar mogelijk gebruik te maken van zebra 70%,
omdat de huidtinten vaak het belangrijkste zijn. Verder is het beter wat
te onderbelichten, omdat dat later beter te corrigeren is.
Voor de scherpte diepte
is een open diafragma met aangepaste sluitersnelheid belangrijk voor
het losmaken van een beeld van de achtergrond. Eventueel moet een ND
(grijsfilter) worden gebruikt. Kleinere sluitertijd geeft wel een
scherper beeld, hetgeen soms wat storend kan zijn. Als de camera
beschikt over een 50p mogelijkheid dan hiervoor kiezen en is het minder
erg. Volgens John is in dit opzicht 720p50 beter dan 1080i, waardoor om
deze reden de Duitse zenders hiermee werken.
Geluid is vaak een ondergeschoven kind. Toch kan men daarbij stapsgewijze beter geluid opnemen:
1. Afplakken ingebouwde microfoon met een bontje.
2. Gebruik van een opsteek microfoon
3. Gebruik van een draadloze microfoon (wel 2 antennes voor ononderbroken geluid)
4. Gebruik van een richtmicrofoon met hengel. Afluisteren via een koptelefoon.
In alle gevallen is het beter om zo dicht mogelijk bij de geluidsbron te staan.
Na de pauze vertelde Jan de Bloois wat over het programma Celtx,
beschikbaar voor zowel PC als Mac. De mogelijkheden om een film goed
voor te bereiden zijn erg ruim, omdat hierin informatie over spelers kan
worden vastgelegd, afspraken kunnen worden gepland, een scenario kan
worden geschreven volgens internationale regels en tevens een storyboard
kan worden gemaakt.
Voor enkele leden ging dit wat te ver, omdat men hiervoor in hun eigen gebruik geen toepassing zag.
Voor
het maken van een goede documentaire kan het wel behulpzaam zijn, omdat
je dan vooraf veel kunt vastleggen en afspreken. Een goede documentaire
met interviews etc. is eigenlijk ook een kleine speelfilm.

Aan
het slot van de avond werd nog een film vertoond van Jacques van Herten
over Kinderboerderij De Balijhoeve in Zoetermeer. Hiervoor werd eerst
een verhaal geschreven en werden later de beelden hierbij gemaakt. Het
was een erg goed verhaal en door de soms wat sarcastische opmerkingen
werd het een mooie persiflage. Wel bleek tijdens de opnamen dat een man
alleen en filmend in een kinderboerderij erg opvalt tussen kinderen met
opa of oma.
Een leuke film om naar te kijken, alhoewel soms tekst en gekozen beelden iets beter op elkaar afgestemd hadden kunnen worden.
De Balijhoeve is niet ver weg, dus wie maakt hierover ook een film?