2014-04-30 Workshop 1 Camera bediening


Workshop opnametechniek / camera instellingen / belichting / scherpte-diepte etc.Camera's meenemen en gebruiksaanwijzing is ook nooit verkeerd. 

Zo was de aankondiging van de avond onder leiding van John Sterk.
Daaraan was goed gevolg gegeven en alle aanwezige leden hadden wel hun camera meegebracht.
Omdat het goed instellen van een camera vooral belangrijk is bij het samenwerken met andere leden in een filmproject, gaf John allereerst een opsomming van wensen die een editor zou hebben voor een cameraman bij het monteren van een film.

1.
Zorg dat de automatische witbalans (AWB) is uitgeschakeld. De automaat probeert altijd een gemiddeld wit te bereiken. Beter op daglicht (zonnetje, 5600-6500 K) of kunstlicht (lampje, 3200 K). Daarnaast zijn nog variaties mogelijk als schaduw, bewolking, andere lampen en natuurlijk de mogelijkheid zelf te witten (liefst op een daarvoor bedoelde kaart).

2.
Zet zoveel mogelijk de belichting vast. Een automaat blijft altijd variëren. Een vaste instelling is gemakkelijker te corrigeren bij de montage. Bij handbediening kennen we dan weer mogelijkheden als AE, sluiter voorkeuze, diafragma voorkeuze, cinemode, nachtstand en vele andere waaronder sneeuw, spotlight, vuurwerk, opnamen bij sport, zonsondergang etc.

3.
Zorg dat je lens schoon is. Eigenlijk hadden we hiermee moeten beginnen. Een vette vinger op de lens is fataal, stofjes geven wat minder problemen behalve bij scherp stellen op een paar centimeter van de lens.

4.
Zoom alleen als dat echt nodig is. Maak duidelijke afspraken over wat elke camera moet doen. Niet is vervelender dan montage met meerdere camera's die allemaal aan het bewegen zijn. Een camera moet altijd een bruikbaar beeld geven. De zoom moet ook een functie hebben. Uitzoomen is weer beter dan inzoomen, waarbij je in het laatste geval natuurlijk wel vooraf hebt gekeken waar je moet uitkomen.

5.
Gebruik een "pan" ook alleen als dat noodzakelijk is. Ga zo snel mogelijk naar een andere positie omdat  bij de  montage dan minder alternatieven moeten worden gezocht.

6.
Probeer ca. 10 sec op te nemen voor het gewenste shot. Sluit ook af met ca. 10 sec extra beeld. Natuurlijk blijven we dan van de camera af en filmen vanaf statief.

7.
Stem af op welke wijze gefilmd gaat worden. Statisch of dynamisch?

8.
Pas altijd op voor reflecties. Probeer schittering zoveel mogelijk te vermeiden en natuurlijk zorg je ervoor dat je collega filmer niet in beeld is. Zoek desnoods een ander standpunt.

9.
Controleer ook het geluid op bruikbaarheid zodat er geen opnamen zijn met geluid dat niets met de opnamen te maken heeft. Zorg dat het geluidsniveau goed wordt ingesteld.

10.
Zorg voor extra omgevingsgeluid dat later onder de beelden kan worden gezet.

11.
Zet alle telefoons uit tijdens het opnemen. Ook al komt er geen oproep, telefoons maken altijd verbinding met de centrale.

12.
Neem zoveel mogelijk details en CU's op. Deze verlevendigen de film.

13.
Maak een B-roll vanuit een ander perspectief. 

14.
Ga er niet vanuit dat de fouten die jij maakt bij het opnemen wel bij de montage zullen worden gecorrigeerd. Er kan wel iets worden opgelost maar essentiële opnamen moet je zonder fouten maken.

Scherptediepte:

De voordelen van scherptediepte werden door John getoond aan de hand van een korte film over DOF (dept-of-field). Wil hierover meer weten kijk dan eens bij Wikipedia: link

flowers at f5

Na de pauze werd een praktische invulling gegeven doordat iedereen op zijn eigen camera sluitertijd, diafragma en scherpstelling in praktijk probeerde te brengen. Bij enkelen bracht dat meer kennis van hun camera mee (ik wist niet dat dat ook kon). Bij het scherpstellen is het handig om in te zoomen op het onderwerp en automatisch te laten scherpstellen. Daarna op handbediening en uitzoomen naar de gewenste uitsnede. Bij weinig contrast kan het een probleem zijn om een goede instelling te vinden.
Een goed hulpmiddel bij het scherpstellen kan de "Siemens Stern" zijn, ondermeer te vinden op Internet. 


Witbalans en belichting werden in de praktijk beproefd door het filmen van een door John Riegen gemaakte opstelling van kaarsen, twee personen en een witte of zwarte achtergrond. Daarbij werden verschillende instellingen beproefd, hetgeen tot verrassende resultaten kon leiden.

Al met al een leerzame avond, waarbij velen nieuwe mogelijkheden van hun camera hebben ontdekt.


 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt