2014-11-26 NoPro technisch


De nopro technisch avonden zijn bij uitstek geschikt voor technische problemen, waarbij onder leiding van John Sterk naar een oplossing wordt gezocht. Zo werd stilgestaan bij het probleem dat opnamen vanaf video niet zonder meer in het gewenste formaat konden worden opgenomen. Het probleem daarbij was wel de gebruikte vorm van overspelen, waarbij gewerkt werd met een composite verbinding en de daarbij behorende resolutie en formaat. Software matig was wel een oplossing beschikbaar.
Nieuwe ontwikkelingen op technische gebied waren niet echt te melden. Wel krijgen we te maken met de volgende stap in de serie: analoog - SD - HD - 4K. Daarbij levert de laatste prachtige plaatjes op die zich ook nog laten monteren met de betere pakketten. Wel werd even gediscussieerd over de zin van deze ontwikkeling voor de amateur sector. Voor gebruik in bioscopen staan de voordelen buiten discussie, voor amateur en huiskamergebruik is, zelfs met geschikte afspeelapparatuur en monitoren, het voordeel beperkt. Een andere ontwikkeling is tegenovergesteld aan wat wij nu zien als filmen met een fotocamera. De moderne 4k camera's leveren een perfect beeld dat ook door fotografen wordt gebruikt. Eenvoudig alles opnemen en later het perfecte beeld selecteren. Maar is dat nog wel fotograferen?

green-screen-21

Het grootste deel van de avond werd besteed aan het onderwerp "Green screen" en de mogelijkheden daarvan.
Chromakey (ook wel kleurwaarde of, kleurspecifiek, Bluekey, Bluescreening, Greenscreening en Greenkey) is een techniek die vaak wordt gebruikt binnen de filmwereld. Hierbij wordt vooreerst een onderwerp gefilmd tegen een groene of blauwe achtergrond. Daarna kan men met kleurfilters, of tegenwoordig met computers, die achtergrond doorschijnend maken zodat het gefilmde personage of object voor een andere achtergrond geplaatst kan worden. 

screenshot 356

Allereerst werd gekeken naar een film van filmmaker 1Q over de historie van deze techniek. Het voorbeeld van de film "Vier hoofden zijn beter dan One"  van Georges Melies uit 1898 had onze grote bewondering. Zo zagen we ook de ontwikkeling van black screen, blue screen etc om tenslotte te belanden bij de moderne technieken van de computer. Leuk om deze film nog eens te bekijken? Dat kan op vimeo bij http://vimeo.com/70304814. 


Nederlandse vertaling van de titel: Hollywood's Geschiedenis van het vervalsen | De evolutie van Greenscreen. 

Maar wat moeten we van de moderne bioscoopfilms nog als echt zien en wat met de computer gemaakt?

De chromakeytechniek kan een aantal problemen opleveren. Het onderwerp voor de blauwe of groene achtergrond mag niet blauw respectievelijk groen zijn om goed zichtbaar te zijn - personen moeten dus kledij aantrekken in andere kleuren. Tevens moet de belichting zo ingesteld zijn, dat er geen schaduwen vallen op de achtergrond, anders maakt de computer de schaduw niet doorschijnend. Daarom moet een object op minstens drie meter van het scherm staan en moet er ook belichting van de achterkant zijn. Wapperende haren vormen een groot probleem, ze zijn vaak te dun om waar te nemen door de computer, waardoor vaak de haren wegvallen. Die haren worden meestal met de computer later ingevoegd, maar dat levert niet altijd de gewenste resultaten op.
De kleuren blauw en groen hebben de voorkeur voor chromakey, omdat deze kleuren niet veel voorkomen in kleding en de huid of haren. Wanneer men bijvoorbeeld niet beschikt over achtergronden van die kleuren, kan ook een andere kleur worden gebruikt, zoals rood of paars.

Verder liet John wat mogelijkheden van green screen zien bij gebruik van een computerprogramma.
Hij maakte daarbij gebruik van FCPX en Mocha. Daarnaast wat mogelijkheden van Cinema4D.
Duidelijk werd dat we er ons niet te gemakkelijk vanaf moeten maken, maar op een aantal zaken als reflectie en schaduwen moeten letten. Als de schaduw niet klopt lijkt de film niet echt.

Conclusie: Als je het doet moet je het goed doen. Anders is het knullig !


 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt