2015


2015-12-09 Oogst van het jaar

Alhoewel het begrip "Oogst van het jaar" wat anders bedoeld was. hadden we toch een avondvullend programma. We zullen maar aannemen dat de makers dit jaar met deze films bezig zijn geweest.

Allereerst zagen we een film van Jan Boelhouwer "1961-1963 Films van Opa Naves", een digitale versie van oude opnames op dubbel-8 filmformaat. De kleur en de scherpte was niet wat we nu gewend zijn, maar de herinnering aan deze periode was daarvoor des te groter. We zagen Jan in zijn jongere jaren, spelend met zijn opgroeiende kinderen, zoals velen van ons zullen herinneren van de eigen films. Een deel van de films was nog in zwart-wit, hetgeen niet iedereen direct was opgevallen.

lissabon

Met Theo Loomans gingen we naar "1972 Portugal", een rondreis per auto. Een film van bijna een uur was door Theo weer ingeladen vanaf een DVD en bewerkt tot een versie van minder dan 30 minuten. Ww zagen ondermeer beelden van Braga (met de bekende kathedraal), Porto met aandacht voor Portwijn, een brug van Eiffel (een van de twee door Gustav Eiffel ontworpen bruggen) en het standbeeld van Don Pedro IV.

Via de vissers van Nazare en het bezoek aan een wijnproducent, kwamen we terecht in bedevaartsoord Fatima. Theo gaf daarbij een korte uitleg over het ontstaan van deze Maria bedevaartplaats.


Via Cabo Espichel kwamen we in Lissabon en zagen ondermeer een replica van het bekende Christus beeld van Rio de Janeiro. De rondreis werd afgesloten in de Algarve.
Deze kortere montage kon door allen worden gewaardeerd.

Na de pauze begonnen we met een door Ben meegebrachte film, niet van hem zelf, maar wel met de vraag hoe dat gemaakt zou kunnen zijn. Het was een videoclip van Katie Melua en het lied "I cried for You". Naast de mooie stem was er ook aandacht voor de beelden. Na twee keer draaien kon men wel enigszins vermoeden hoe de film zou kunnen zijn gemaakt. Wil je de film nog eens zien dan kan dat bij onderstaande link:

https://www.youtube.com/watch?v=OGnNcLi5SmY

Van Ben zagen we ook fragmenten van Cultuur Lokaal 2015 en wel het gedeelte na de pauze. Daarbij kwamen de optredens in beeld van de turngroep van ProPatria, alsmede een optreden van de Cadenza Theateropleidings groep en een soliste.
Vanwege de tijd werd besloten om het restant mogelijk op een later tijdstip te bekijken.

Toch een avondvullend programma met zeer uiteenlopende bijdragen.


2015-12-02 Vakantiefilms

Vakantiefilms zijn een speciale groep films warvoor altijd wel belangstelling is en waaraan velen wel willen meewerken. Zo ook deze avond. Het begrip "vakantiefilms" was bewust wat ruim gehouden.
We begonnen met een paar films van Jacques van Herten, waarbij het begrip vakantie beperkt was tot een dagtrip. De eerste film "Paleis het Loo 2015" had als onderwerp de parade van de zomerkoning. Veel vreemdsoortig geklede bezoekers/deelnemers voerden de hoofdtoon. Een mooie kleurrijke registratie van dit onderwerp met een goede mix van live geluid en inserts.

Nog kleurrijker was de tweede film "Bollemvelden in beeld" met beelden van mooie bloemen rond het kasteel Keukenhof in Lisse. Volgens maker was hij wel enkele keren terug geweest om aanvullende beelden te schieten. Een goed beeld van de bloemen, maar ook van de drukte eromheen.

De derde films "Castlefest" bracht ons weer bij fraai uitgedoste figuren, waarbij de interviews werden gedaan door Desi. Hierdoor kregen we een goed beeld van de motivatie achter deze verkleedpartijen. De maker kan iedereen aanraden om zo'n onderwerp ook eens te filmen.

Van geheel andere aard was de bijdrage van Just Vecht. Zijn vakantie en vrije tijd wordt veelal gevuld door waterpolo. Zo ook deze bijdrage van een Bedrijfs waterpolo toernooi bij de Gouwe in Waddinxveen. Naast de bekende beelden van poloërs in het water nu ook het voorstellen van de verschillende ploegen en ingelaste beelden van een gesprek via Skype van een van de initiatiefnemers in Thailand. Zelf kwam hij als gesprekspartner daarbij ook in beeld.

Na de pauze een via multicam-techniek gemaakte film  "Zee" over het optreden van twee zangeressen (Nel en Ineke, samen het duo "Wij van Fleur" vormende) op verschillende locaties. De beelden van de zee dienden daarbij als onderwerp, bezongen door het duo.
Het kwam fraai over, waarbij het ook een voordeel was dat in alle gevallen gezongen werd met een geluidsband.

De avond werd besloten met een tweetal films van Harry van der Burgt over zijn vakantie in Brazilie. De eerste film "Op bezoek bij Huub en Afra" had als onderwerp de hoofdstad Brasilia en het verblijf bij familie. Verschillende gebouwen, ontworpen door architect Oscar Niemeijer, die pas enkele jaren geleden op 104 jarige leeftijd is overleden, kwamen daarbij in beeld. Het is een zeer planmatig gebouwde stad die in de zestiger jaren van vorige eeuw in korte tijd werd gebouwd. Grote contrasten tussen de mooie ontwerpen van Niemeijer en de blokkendozen voor bouwers van de stad en ambtenaren.

De tweede film had als onderwerp "Salvador do Bahia" , een aan de oostkust gelegen stad met een zeer gemengde bevolking en in het verleden de hoofdstad van Brazilie. Ook begon hier de Portugese invloed.
De oude binnenstad staat op de werelderfgoed lijst van de Unesco en wordt in snel tempo gerestaureerd.
Al met al een zeer gevarieerd aanbod aan films met uiteenlopende onderwerpen.


2015-11-11 Multicam 1 Opname

De eerste van een drietal avonden over "Multicam" onder leiding van John Sterk.De belangrijkste reden om met multicam te werken is dat je meerdere beelden hebt voor het monteren van de beelden. Je weet vooraf vaak niet wat in beeld komt. We kiezen dan voor opnemen met meerdere camera's, bijvoorbeeld bij een toneelvoorstelling, een musical of zelfs een interview. Belangrijk daarbij is dan midden voor een vaste camera hebben die altijd goed beeld heeft om op terug te kunnen vallen. Hieraan koppelen we bij voorkeur het geluid. Controleer dit bij opname door te werken met een hoofdtelefoon. Achteraf beluisteren van de opnamen heeft geen zin, ook achteraf bekijken van de beelden is niet zinvol. Wat we wilden opnemen is dan toch voorbij. Daarnaast kunnen we meerdere camera's inzetten vanaf de zijkant. Als we nog meer camera's hebben kunnen we links en rechts mensen inzetten met de vrije hand, waarbij we vooral denken aan het maken van close-ups.

Ken je camera!

Natuurlijk moeten we zorgen voor goede opnamen, waarbij instelling van de witbalans en de belichting belangrijk zijn. Voor de belichting kan het wenselijk zijn gebruik te maken van de spotlight instelling van de camera, zodat in elk geval het belangrijkste stuk goed van belichting is tegen een vrijwel altijd donkerdere omgeving. De automatische witbalans schakelen we UIT en maken gebruik van een vaste instelling als bijv. kunstlicht. Een verkeerde witbalans is minder problematisch dan een automatische witbalans.
De belichting zetten we vast. Eventuele verschillen tussen de camera's kunnen we achteraF nog wat op elkaar afstemmen bij de montage. Je moet dan wel weten hoe je een afwijkende belichting kunt corrigeren. Bij een vaste instelling kun je de totale opname in een keer aanpassen. 
Bij de belichting is het belangrijk dat de huidtinten (zebra op bijv. 20%) goed zijn.
Uiteraard besteden we ook voldoende aandacht aan het geluid omdat een te zwakke of een overstuurde opname de synchronisatie op geluid bemoeilijkt. Werken met een filmklap voorkomt deze synchronisatie problemen.

Bij het werken met meerdere camera's moet je de klokken zo goed mogelijk gelijk zetten, het geluid goed instellen, de belichting goed regelen en natuurlijk de scherpstelling goed verzorgen. Zoom in voor een goede scherpstelling, zet vast en zoom weer uit naar de gewenste beelduitsnede. Maak ook afspraken over de gewenste uitsnede van het beeld, stem dat op elkaar af en blijf daar ook bij. Ga niet op eigen houtje de instelling veranderen, tenzij je een volledig vrije rol hebt. Denk echter wel mee en blijf kijken naar wat je opneemt.
Stel alle camera's in op hetzelfde opname formaat, omdat anders omrekenen noodzakelijk is.

2015-10-07 NoPro technisch

Als eerste vroeg Ben Verbeek aandacht voor de verschillen in kleur bij gebruik van verschillende camera's bij het opnemen van een uitvoering als Cultuur Lokaal. Naast een vooraf afstemmen van de witbalans van de camera's blijft er tijdens de opnamen weinig mogelijkheden over. Vooral het spelen van het belichtingen team is daarbij een groot probleem. Zij spelen graag met kleuren en gooien soms een spot op een blank gezicht, waarop de camera onvoldoende kan anticiperen. Alleen achteraf wat aanpassen blijft over.
Ben liet ons ook opnamen zien van een Hindoestaanse groep, waarvan de beelden later ook gebruikt werden voor een uitzending van de Hindoestaanse omroep.

Just Vecht vertelde op deze technische avond wat over zijn zelfbouw voorbeelden en hoe deze waren ontstaan. Daarnaast liet hij voorbeelden zien van met de statieven gemaakte films. Zijn constructies zijn even eenvoudig als doeltreffend, gemaakt van plastic pijpen en daardoor geen te hoge belasting tijdens zijn opnamen van waterpolo wedstrijden. Zodra de foto's beschikbaar zijn zullen we deze toevoegen aan het artikel. 

En natuurlijk was ook het fenomeen van de maan van het weekend volop onderwerp van gesprek. Enkelen waren er zelfs voor wakker gebleven om er opnamen van te maken. Van John Riegen is bijgaande foto van de maan.


Naast de technische aspecten was er ook ruimte voor films. Met Jacques van Herten kregen we een reisje aangeboden met de "Brockenbahn", een toeristisch evenement in de Duitse Harz waarmee ook de hoogste berg van dit gebied kan worden bereikt. Kies je voor een open wagon heb je het beste uitzicht en de beste mogelijkheden voor het maken van filmopnamen. Nadeel is dat je ook wel eens last krijgt van de soms zwarte rook van de kolen gestookte locomotief. Het mooie uitzicht maakt dan weer veel goed.

Dichter bij huis was het "Vliegerfestival Scheveningen", eveneens van Jacques. Mooie opnamen van verschillende vliegers en de enthousiast vertellende eigenaren daarvan. Ook de grootste vlieger viel te bewonderen en door het geschikte weer zelfs vliegerend te zien.

Eveneens niet te ver weg was een film van Jacques over een "Zomerwandeling Meyendel". Mooie beelden van een prachtige wandeling door dit duinengebied, de basis voor ons drinkwater van Dunea. Natuurlijk mocht ook de hond en echtgenote hierbij een belangrijke rol spelen als rode draad om leverancier van een gewenste toelichting.

Een door Jacques in het thema zomeritems gemaakte film was "Verhalen bij de sluis". Velen van ons kennen de sluis bij Leidschendam, hetzij als toeristische attractie, hetzij als opstopping in vroeger tijden. Leuk verhaal en mooie beelden van passanten per boot of zomaar gebruik makend van de aanwezige terrasjes. Met mooi weer is het dan extra mooi. 
Dat een uitnodiging van je electriciteits leverancier nog niet zo verkeerd is zagen we in de film "Blijdorp", eveneens van Jacques. Mooie opnamen van dieren, leuke vormgeving. En het weer moet je dan maar op de koop toenemen.

En dan die montage van beelden op de muziek. Voor iemand die zelf zegt geen muzikaal gevoel te hebben een mooie prestatie.




2015-10-14 NoPro filmisch

Na enkele mededelingen over onze ziekenboeg werd overgegaan op het vertonen wat meegebrachte films.
Begonnen werd met een verslag van Just Vecht over een "waterpolo wedstrijd". De opnamen waren gemaakt met zijn speciale statief, zoals hij dat vorige week had laten zien en de opbouw en werking ervan had besproken. We kregen een mooi beeld van een wedstrijd, maar wellicht dat een opstelling met een vast statief een stabiler resultaat had opgeleverd. Volgens de maker zitten aan zo'n opdracht ook wat specifieke wensen van de trainers  vast, zodat niet alles mogelijk is. Hij zal echter proberen om een proef te nemen.

Vervolgens keken we naar een tweetal films van Harry van der Burgt, gemaakt tijdens een vakantie met een paar minder validen. Allereerst bezochten we een Vogelpark Plantaria, waarbij vooral de rust in het park opviel. Een aantal exotische dieren kwam voorbij en natuurlijk mochten een paar pony's niet ontbreken. Het filmen is dan een verhaal op zich, omdat het gezelschap niet zomaar te sturen is. Helaas is het park inmiddels overgenomen door grote buurman Irrland, waardoor wel het park nog bestaat, maar de rust vervangen is door de levendigheid van een pretpark. Voor de vogels was helaas geen plaats meer.

De tweede film ging over een bezoek aan de plaats "Kevelaer", de grootste bedevaartplaats van Noord-west Europa met meer dan 1 miljoen bedevaartgangers per jaar. Naast een kijkje bij wat winkels mocht een impressie van een bedevaart niet ontbreken.

Na de pausen maakten we met Jacques van Herten een "Walk in the park", een verslag van een evenement in een park in Leidschendam-Voorburg met veel activiteiten voor kinderen. Dit sociaal-cultureel evenement, gehouden eind mei, is voor herhaling vatbaar.

"Combi Vlietland", eveneens van Jacques was een registratie van een zeilwedstrijd georganiseerd door de Vlietzeilers. Mede door her gebruik van beelden opgenomen met een drone kregen we een mooi beeld van bovenaf. De voorzitter van de zeilclub kwam uitgebreid in beeld en vertelde een en ander over de wedstrijd en de gebruikte boten. Daardoor kregen begrippen als Optimist A en B, Splash en Laser voor de kijker een wat diepere betekenis. 
De laaste film van Jacques was van zeer recente datum. "Recordpoging Kom uit de kast" was een verslag van een poging in de gemeente Leidschendam-Voorburg om meer aandacht te geven aan de coming-out day van afgelopen weekend. Uiteraard kreeg ook de regenboogkast de nodige aandacht en wist een komisch duo aandacht te vragen voor het GLTB begrip, staande voor Gay, Lesbo, Transgender en Bi-sexual.


2015-09-16 NoPro filmisch

John Riegen liet ons beelden zien die gemaakt waren tijdens een brainstorm sessie van een speelfilm, destijds nog met de werktitel Anton en Antoinette. Hierbij speelde het gedrag van mensen een rol. Diverse clubleden herinnerden zich deze avond, maar hadden de beelden nooit eerder gezien.

John Sterk liet wat voorbeelden zien van een door hem gemaakte serie films over de gezondheidszorg. Deze films waren bedoeld als instructiefilm voor verplegenden en hun omgang met cliënten. Verschillende typen kwamen aanbod, zoals mediator en supporter, met goede en foutieve voorbeelden. In deze tijd van toenemende druk op de zorg zeker actueel.

"Landschapspark Duijvenvoorde" was de inbreng van Jacques van Herten. Het is een laatste groene verbinding van de duinen (o.a. De Horsten) met de groene polders. Het park heeft veel te bieden, maar de boodschap is dat het onderhoud kostbaar is en dat spelregels nodig zijn voor het beheer en gebruik ervan. Enkele luchtopnamen waren gemaakt met een drone en goed toegepast in de film. De voice-over van de film werd verzorgd door Anette de Vries, directeur van Duijvenvoorde. Jacques vertelde dat deze dag ook opnamen werden gemaakt door Unicity TV. Bij de uitzending hiervan bleek toch wel sprake te zijn van enig "proletarisch winkelen", als je het gebruik van andere beelden zo mag noemen.

Een zomeritem was "Beeldenwandeling Westbroekpark", gemaakt samen met Desi. Veel beelden en een kleine selectie van de meer dan 20.000 rozen in het rosarium. Om met de slotwoorden van Desi te spreken: "Een echte aanrader".

Eveneens over een kasteel was de film "Dag van kasteel" van Huis de Pauw in Wassenaar. Verschillende kastelen stellen dan hun deuren open voor bezoekers om deze te laten kennismaken met vergane glorie. Volgens Jacques maak je dan op zo'n dag ter plekke opnamen en zie je thuis wel wat ervan te maken valt. Veelal pakt dat bij hem zeer goed uit.



 

2015-09-09 Opening

Na de vakantieperiode werd het seizoen op 9 september weer geopend. Naast een geanimeerde discussie tijdens de koffie, keken we toch ook naar een paar films. Just Vecht had voor ons een film van de "Model Aero Club Herenthals" over het vliegen met model vliegtuigen. Daarbij zitten hele kunstwerken en het is knap hou deze met een paar lijnen worden bestuurd.

Uit het archief een paar films op de wijze van "U vraagt en wij draaien". Zo zagen we "Niagara Falls" van Joe Toet uit 1997. Mooi verhaal met achtergrond informatie over deze waterval. Van Jaap Leeuwe zagen we "Flores". Over de gebruikte stem was wat misverstand.

Willem Koelewijn nam ons mee naar "Port en Besson" (2012). We kennen allemaal Willems passie voor het oorlogsverleden. Ook deze film past in de serie films over de invasie in Bretagne en wat er nog van over is.

Terug naar de herinneringen van vroeger was "Vis afslag Spakenburg" uit 1979. Voor ons als kijkers een beeld van hoe het er vroeger in Spakenburg was. Natuurlijk kon en stukje nostalgie over de Fa. Koelewijn niet ontbreken.

Laatste film van de avond was wederom van Willem en ging over "Bayeux". Naast beelden van de begraafplaats nu ook beelden van de beroemde kathedraal en haar verering van Maria. Mooie beelden en veel aandacht voor details.







2015-08-26 Onderwerpen

De laatste avond van de vakantieperiode werd besteed aan het aandragen van onderwerpen voor de komende tijd. Daarbij kwam vooral aan bod: Voice over (zowel de techniek, het uitschrijven van een verhaal en de gebruikte stem). Ook titels en gebruik van ondertitels werden genoemd. Wat moet in de aftiteling en wat is interessant om te weten? Overgangen wel of niet gebruiken, tussenbeelden maken en toepassen. Gebruik van inserts. Technische avond voor PC en FCPX, gebruik van kleurenmasker, geluid en muziek toepassen en hoe komen we aan de juiste muziek. Maken van een reportage. Gebruik van multicam en hoe de kleur te bewaken.

Daarnaast keken we nog naar films van Willem Koelewijn. Zo zagen we de versie "Auschwitz" met de Engelse ondertiteling en het herdenken van 70 jaar Market Garden. Van Harry van der Burgt zagen we twee versies van "De droom van Gaudi". De eerste uit 2005 over de droom van de architect en de nog steeds niet afgebouwde kerk. De tweede versie ging over de inauguratie van de inmiddels in 2010 geopende kerk, ingezegend door de paus, maar …. nog steeds niet klaar.

Uit het archief zagen we de film "Panta Rhei", alles beweegt, waaraan o.a. Jan Boelhouwer had meegewerkt. Eveneens uit het archief was de film "Stoommachine" van Gerrit van Doornen. Inmiddels vele maken gedraaid, maar het blijft leuk om naar te kijken.

Slotfilm van de avond was "Stenen kleuren het licht", een door Harry van der Burgt en John Riegen gemaakte film over de Dom van Trier. Met de bouw werd begonnen in de Romeinse tijd van Trier, maar steeds weer aangepast en verbouwd. De stenen vertellen het verhaal.


2015-05-06 NoPro filmisch

Hoewel al enige tijd geleden kregen we toch weer een Sinterklaas gevoel door een film van Just Vecht "Sinterklaasdans". De opnamen waren met een camera gemaakt tijdens een Sinterklaasviering van de waterpolo vereniging. Enthousiaste kinderen en leiding, maar geen ideale omgeving om een film te maken. Toch is Just erin geslaagd om er een toonbaar geheel van te maken. Door de afstanden moest veelal gewerkt worden met tele (wat wil je met zo'n zwembad voor de plek van de Sint).  Door afstand en galm in het bad was de stem van de leidster en de Sint wat moeilijk te volgen. Het enthousiasme was echter wel merkbaar,

arcen

Met Harry van der Burgt gingen we naar de bekende "Kasteeltuinen Arcen" en maakten een wandeling door de herfstachtige natuur. Rode draad was een stel met een rolstoel, maar gaandeweg werd deze rol ook overgenomen door een kind met een roze vest. De mooie natuur en entourage van het park waren voor enkele kijkers een uitnodiging om er ook eens naar toe te gaan. De film zou wat korter mogen, maar de opdracht van het rolstoel paar was helemaal vervuld.

Na de pauze maakten we een selectie uit onze filmcollectie en zagen achtereenvolgens: Stoommachine, Dansende kleuren, Ticket to heaven, H2O-vormen, Uit het goede hout gesneden, Op zoek naar … (Marieke) en Catedral Metropolitana.


2015-04-22 NoPro technisch


De ontwikkelingen in videoland gaan snel en de formaten wisselen elkaar af of geven zelfs de nodige problemen bij uitwisseling.
John riegen had geprobeerd om het traject van opname, verwerking en uitvoer enigszins in beeld te brengen.
Dit leverde problemen op omdat een schema niet zo eenvoudig te maken is.
Aan de invoerkant hebben we te maken met camera's die opnemen als DV, HDV en AVCHD om de bekendste te noemen.
Daarbij komen dan nog nieuwe formaten als 4k en zelfs al 8k. Het optekenen is altijd via compressie als Mpeg2 of MP4. Daarnaast hebben we nog begrippen als i (interlaced) en p (progressive). De meesten nemen nog steeds in interlaced op, waarbij bij latere omzetting naar mp4 informatie verloren gaat. Aan de andere kant is een vorm als 50p ook niet alles, omdat BD 50p niet begrijpt en ook oudere players hiermee problemen hebben. Probleem daarbij is dat 1080p50 geen standaard is. De norm 720p50 is dat wel en daarom een ideale standaard voor uitwisseling. Youtube werkt met 720p25. Verliesloos verwerken met bijvoorbeeld conversie naar Proress 422 of 444 (met alfakanaal) heeft de voorkeur. Opnemen in Proress 444 komt ook steeds meer voor.
Het verwerken levert met de huidige snelle computersystemen niet zoveel problemen meer op en vrijwel alle montage pakketten kunnen met verschillende formaten overweg. 

Problemen met microfoons komen regelmatig voor. Vaak is een minder goede verblinding de oorzaak. Opnieuw solderen is dan nodig, terwijl soms het gebruik van contactspray een oplossing is.Bij het opnemen in verschillende ruimten kan het geluid vaak erg verschillen ook bij dezelfde stem. Bij de montage is dat erg hinderlijk en moeizaam te corrigeren. Het beste is de microfoon zo dicht mogelijk bij de mond (bijvoorbeeld met een dasspeld microfoon) te houden. Een hengel kan ook maar is bij gebruik van meerdere camera's niet altijd een goede oplossing. We willen de microfoon immers niet in beeld hebben.

Een ander voorkomend probleem bij het werken met meerdere camera's is het kleurverschil. Soms is het gebruik van de automaat dan beter dan het met de hand instellen van de witbalans. Bij montage is nog wel iets te verhelpen door de opnamen van de camera met de meest neutrale kleuren als uitgangspunt te nemen en andere camera's hierop te corrigeren. Aanpassen kleur per shot is wat moeizamer bij de meeste systemen. FCPX heeft hier een handige functie als copy/paste van de aanpassing.

John Sterk liet ons vervolgens een paar films zien waarbij het begrip Color grading werd gedemonstreerd.
Een voorbeeld van color grading is te zien bij 
https://www.youtube.com/watch?v=GqbmT4Lx4uM

Als afsluiting van de avond keken we naar een film van Jacques van Herten over "Portretten van Kasteel Duijvenvoorden". Hierbij kwam het eerder behandelde probleem met microfoons aan de orde. Het verschil in geluid was wel hoorbaar, maar door het wisselen van locaties ook weer niet echt storend. Enkele opnamen waren wat te droog en konden best wat meer nagalm hebben. Een dasspeld microfoon zou hierbij een voordeel zijn. Enkele opnamen waren iets opgelicht met een LED lampje hetgeen een gunstig effect had.




© FVCZ.NL