2020-02-05 Montage multicam

Verslag Filmgroep Zoetermeer 5 februari 2020

 

John bereidt zich voor

Het monteren van multicam opnames.

Ton opent de avond en heet iedereen welkom.
Er zijn enkele afmeldingen doorgegeven. Rob en Rob, Hans en Tine. 17 leden hebben interesse voor deze avond waarin we verder ingaan op het onderwerp “monteren in de modus multicam”.

In het Streekblad van 30 januari 2020 stond het volgende:
>>>De studenten Jacco Heij, Victoria Piar en Anniek Roza gingen in het kader van de minor ‘Neighbourhood governance’, de wijk in om vanuit de verhalen van de bewoners een beeld neer te zetten over Driemanspolder. Zij maakten daarover de korte Youtube-film ‘Driemanspolder in beeld’.

https://youtu.be/mbukA1zyPe8
<<<
Oordeel zelf.

Het verslag is van Jan de Bloois.
Vanavond gaat John Sterk laten zien hoe je in FCPX een multicam opname monteert. Vorige week hebben een aantal clubleden opnames gemaakt van een tweegesprek tussen Just Vecht en Leo van Dijk. Jan de Bloois heeft een audio opname gemaakt van deze dialoog, omdat alle camera’s te ver van de twee personen af stonden om een goede geluidsopname te kunnen maken. Er waren 6 camera’s en dus de aparte geluidsopname. 

Eén van de problemen van de gedistribueerde filmbestanden was, dat er één.mp4 bestand, en 5.mts bestanden. Een .mts bestand is eigenlijk maar een deel van het totale videobestand. Final Cut Pro heeft liever het complete bestand dan alleen het .mts bestand. De beste manier om een backup te maken van een AVCHD geformatteerde SD kaart is om een Archive bestand aan te maken. Dan zit alles er in. Dit is helaas niet bij iedereen bekend.

Als je Apple computer moeite heeft met de .MTS bestanden kun je er voor kiezen om Proxy’s aan te maken. Dit zijn kleine versies van de filmclips, waardoor een wat tragere Apple computer toch met meerdere videosporen kan werken. 

Hoe je met AVCHD video kan werken legt Izzy Hyman uit op zijn website, zie https://www.izzyvideo.com/avchd-video-mts-files/
(Izzy maakt goede tutorials over diverse software).

Meer over .MTS files kun je lezen (in het Engels) op https://fileinfo.com/extension/mts

Om sneller en makkelijker te werken met Final Cut maakt John gebruik van een Jog Shuttle. Deze bevat 5 programmeerbare toetsen voor de meest gebruikte functies en een draaiknop om snel door de tijdlijn te ‘fietsen’. 

(Meer hierover op https://www.videoholland.nl/nl/datavideo-datavideo-sh-1-shuttle-controller.html?id=71826788&gclid=EAIaIQobChMIwaTp_pG75wIVT-h3Ch0v6gI0EAQYBSABEgLSiPD_BwE)


Jog shuttle, foto: Jan de Bloois

Als je tijdens het inladen van het materiaal niet hebt aangegeven dat je ook proxy’s wilt hebben kun je dat ook naderhand maken. De eerste stap bij het maken van een multicam montage is het gelijk leggen van alle camera beelden en het geluid. Dat doet FCPX aan de hand van het geluid. Daarom wordt er aan de start van een opname een klap gegeven met de filmklapper. Alle camera’s hebben deze klap opgenomen en uiteraard de audio recorder ook. 

John laat twee manieren zien om de sporen gelijk te leggen. Spoor voor spoor of alle sporen tegelijkertijd. 
Professionals met camera’s die een echte tijdsorde genereren en op de drager zetten kunnen de sporen gelijk leggen aan de hand van de tijdcode.

Een van de uitdagingen was het geluid. Bij de opname waren links en rechts verwisseld. In FCPX is dit snel omgewisseld door de functie “reverse stereo” in het audio spoor. 

Ook is het in dit stadium handig om de kleurverschillen van de diverse opnames gelijk te maken. Er wordt één camera hoek gekozen die als referentie gaat dienen voor de andere camera’s. Vooral het gelijk maken van de huidtinten en de achtergrond zijn het belangrijkst. 

Ook scheef staande camera’s kunnen nu worden rechtgezet. 

Na de pauze gaan we verder met het eigenlijke montage proces. 

Als er een aparte geluidsopname is gemaakt is deze meestal veel beter van kwaliteit dan het geluid wat de camera’s hebben opgenomen. In Final Cut kun je instellen, dat bij het wisselen van camera het geluid steeds afkomstig blijft komen van de audio recorder. Je schakelt dus alleen het beeld. 

Terwijl de multicam opname draait kun je met de muis op het beeld klikken wat er op dat moment zichtbaar moet zijn. Als je een toetsenbord hebt met een alfanumeriek toetsenbord dan zijn de camera’s 1 tot en met 6 gekoppeld aan.... je raad het nooit....de toetsen 1 tot en met 6. 

Na deze demo van John was het tijd om wat filmpjes te kijken. De eerste film was van Wim Beij. Een heel interessant filmpje over een volk op Sicilië. Nuraghes in Sardinië was de titel van de film. Mooie beelden, goede muziek, zoals we van Wim gewend zijn.

Hierna een filmpje van Arthur. Jesus Christ superstar. Arthur heeft dit muziekstuk zelf gespeeld en opgenomen en gemixt met GarageBand op zijn iMac. Hierna heeft Arthur hier passende beelden bij gezocht en gemonteerd, Hierbij zijn diverse effecten gebruikt om het visueel aantrekkelijk te maken. De montage zou in kracht kunnen winnen door preciezer op de maat van de muziek te knippen. 

Hierna werd er nog een kort demo filmpje getoond over het Dolby Atmos systeem. Dit systeem geeft een surround belevenis over twee luidsprekers. Om hier optimaal van te genieten is de plaats ten opzichte van de luidsprekers wel belangrijk. 

En zo was de avond weer lekker gevuld. Ton sluit de avond af.
Volgende week is er een Magix demonstratie over de meest basic montage handelingen met dit programma.

 CluB Webmaster:  Harry van der Burgt