2011-04-16/17 Musical Ester


De musical Ester

esterdemusical









 

Op 16 en 17 april 2011 werd de musical Ester uitgevoerd door leden van de Protestantse wijkgemeente Zoetermeer Noord. De FVCZ heeft van één van de uitvoeringen een videoregistratie gemaakt met maar liefst 6 camera’s.  Dat het een gigantische klus werd om 6x2 uur videomateriaal in HD te monteren zal de lezer niet verbazen.

Een paar getallen  12 * 30-60 Gb basis videobestanden, 6 camera’s met HDV en AVCHD bestanden in een multicam constructie monteren. 2 uur ondertitel-tekst verwerken, het geluid van 2 eigen microfoons + resultaten van twee afzonderlijke mengpanelen.

Er zijn ruim 120 dvd’s verkocht en de afnemers waren zeer enthousiast. Ze hebben op de dvd dingen gezien die vanuit de zaal niet zo zichtbaar waren en dat levert dan weer een extra bijdrage op. Mooie close-ups, beelden uit verschillende hoeken. Geweldig!

 We hebben er ook veel van geleerd. Een paar zaken.

Opname:

1.    Zorg voor goede afspraken met de cameramensen: de één maakt een totaal van het toneel, anderen maken beelden van het koor of van de band, weer anderen maken close-ups of halftotalen.

2.    Ook de cameramensen moeten de generale repetities bijwonen en vooraf het script goed gelezen hebben, zodat ze weten wat er gaat gebeuren. Wellicht is te overwegen om een volgende keer te zorgen voor “oortjes” waarbij een videoregisseur de cameramensen kan attenderen op wat er gaat gebeuren.

3.    Zorg dat alle camera’s gewit worden op één en dezelfde manier en op één en dezelfde plaats, dat scheelt heel veel werk in de kleurcorrecties.

4.    Mengpanelen voor de zaalgeluidsversterking hebben een ander doel dan opname voor een film. Er moet vaak gecorrigeerd worden als gevolg van gebrekkige akoestiek en als je geluid met die correcties erbij onder een film zet, kan dat een nogal ‘vertekend beeld’ opleveren. Wellicht is het mogelijk om het geluid af te tappen voordat allerlei correcties worden uitgevoerd.

5.    Zorg er overigens ook voor dat de videocameras zelf ook het geluid goed opnemen. Dat is enerzijds buitengewoon handig bij het synchroniseren en soms is het geluid dat je microfoon registreert beter dan dat van de mengtafel. 

6.    Probeer zo mogelijk aparte kanalen te creëren voor koor-, band- en toneelgeluid zodat je de niveaus later nog kunt bijregelen.

7.    Zorg ervoor dat er geen fotograaf is, zeker niet met een flitser.

8.    Gekleurd licht kan een heel vervelende uitwerking hebben op je video. In het bijzonder als de helft van een gezicht ermee belicht wordt. Ook spots die naar de zaal gericht staan zijn bijzonder storend. Producers moeten daar rekening mee houden.

9.    Let erop dat de kleurbalans VAST gezet wordt, niet met de automaat werken. Dat geldt overigens ook voor de belichting en het geluid.

10.Lichteffecten kunnen buitengewoon storend werken op onze relatief traag werkende lichtautomaten.

11.Stel vooraf vast hoe je montage gaat plaatsvinden. Als je met meer omgevingen werkt, zorg dan dat je de afstemming van die omgevingen op elkaar en de uitwisselingen ertussen getest hebt met wat proefmateriaal. Denk aan verwerking van zowel audio als video en eventuele ondertiteling. Oh ja, die ondertiteling doe je pas aan het eind, niet halverwege de montage al.

12.Realiseer je vooraf hoe groot je project eigenlijk wordt, basis is 60 Gb voor één uur uitgepakte AVCHD-video. Vermenigvuldigingsfactoren: aantal camera’s en back-up van je basis. Daarnaast de projectbestanden en de versies daarvan (tenminste één per montagedag), plaatjes, tekstbestanden enz. Kopiëren via standaard USB (USB2.0) kost veel tijd, USB3.0 is eigenlijk een must-have.

13.Als je multicam-techniek gebruikt, zullen de bestanden gelijksoortig moeten zijn. Als je dus als uitgangspunt zowel AVCHD als HDV gebruikt zal conversie plaats moeten vinden. Dat is een tijdrovend proces.

14.Zorg ook voor een opgeruimd werkgebied waarin je gaat monteren, hanteer standaards voor naamgeving van je bestanden. Maak daar vantevoren afspraken over en neem initialen op in de namen van de bestanden.

15.Ondertiteling wordt zeker gewaardeerd onder muziekstukken. Vergis je niet in de hoeveelheid tijd die het kost om alle teksten goed op hun plaats / tijd te krijgen. De gesproken tekst bij een toneelstuk / musical is altijd anders dan wat er in het script staat.  

16.Bijzondere situaties mag je niet overslaan: de shots van doventolk (alleen op vrijdagavond, ingeplakt in de uitvoering van zaterdagmiddag) werden zeer op prijs gesteld. 

 

Tenslotte: het was een zwaar project waar we met vallen en vooral weer opstaan, goed uitgekomen zijn. En zelfs aan het vallen en opstaan heeft aan aantal leden toch goede herinneringen. We hebben er veel van geleerd. 

 

 CluB Webmaster: John Riegen / Harry van der Burgt